Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen den store


Svandal

Anbefalte innlegg

Annonse

Det finnes sorte får over alt, også blandt sauebønder og ikke minst blandt hundeeiere. Som oftest er nok problemet motsatt at hund dreper sau fordi hundeeier ikke respekterer at det er dyr på beite og trur at de har kontroll på hunden sin.

Men må ærlig innrømme at nakkehåra reiste seg når jeg leste om den saken og er den rett fremstillt så håper jeg bonden får en skikkelig smekk på fingra av politiet/rettssystemet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Med risiko for å pådra meg alverdens vrede.

Dessverre ligner hunden uhyggelig på min svart/hvite AH.

Går sauebønder altid bevepnet med hagle? Hunden skal slvfølgelig altid være i band i bandtvangstiden og så lenge det er sau ute. Men den kan som Monsen sir, slite sig både under opstalling og på tur.  

Ved skambiting av barn og voksne er det mye åk og men før beslutning om avliving kanskje blir aktuell.

 

Gjeting blir altid fremstillet som en umulighet her i Norge. Jeg tar gjerne de 3 måneders gjeter jobb for en billig pæng fra det lokale sauesankelag for å være til fjells hele sommeren, hvor AFP vinker om hjørnet.  den enkelte sauebonde skal jo ikke gjøre det individuellt, men felles sankelag nivå. Dessuten har bønder jo både budeier og bærplukkere fra ulike lavkostland. 

 

Hilsen Elgen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det mange hundeeigarar som synder mot båndtvangen og mange sauer har måtte bøte med livet og fått store skader pga jaging av hund. Også ein del hundar har rettmessig  blitt avlivd. Men eg nektar å tru at saueeigarane aldri går for langt og alltid gjer rett. Dessverre så har politiet ein tendens til å tru på saueeigarane nesten heile tida. Vi har tross alt paragraf 15 i Hundeloven som pålegg folk å prøve å få tak i hunden, politi osv før avliving. Det finns visse unntak,men om ein skal tru på media i denne saken så var ikkje sauene under angrep. Ikkje minst var eigaren til hunden i nærheiten så saueeigaren kunne prøvd å lokke inn hunden evt fått hundeeigar til å gjere det,men nei det blei ikkje gjort i dette tilfelle. Sjølv i saueeigars forklaring kjem det ikkje fram at han har prøvd å få tak i hunden. (han som skaut var forresten ikkje saueeigar,men ein slektning)

Skal denne loven og paragrafen i det heile tatt ha ei meining må politiet begynne å bruke den. At hundeeigar har brote loven gir ingen blancofullmakt til avliving, det kan sjølv ikkje saueeigar benekte.

 

No kan det og vere andre årsaker til denne handlinga som for eksempel at han tidlegare har vore plaga av laushundar,men det gir han likevel ingen rett til å vere domsfullbyrdar ved å straffe andre for å statuere eit eksempel.  No har det og kome  fram ein del opplysningar om han som avlivde hunden som kan vere med på å svekke hans truverdigheit om dette stemmer så vi får sjå kva politiet kjem fram til.

Ein bør kanskje ikkje vere for optimistisk på hundens vegne. For dei som hugsar Ayla saken frå 2009 http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Ayla-avlivning-henlagt-av-politiet-1903800.html#.U-QIfMbE3Ak så er det ingen ting som tyder på at Rogaland Politikammer tek Hundelovens paragraf 15 på alvor. Er det nokon som har høyrt om saueeigarar som har blitt straffa for ulovleg felling av hundar? Eg har aldri høyrt om det. Det einaste eg veit om var då ein hund blei avlivd då han kom inn i ein hønsegård,men så var visst og hønseeigaren utlending......

 

Derimot når det gjeld felling av store rovdyr i påstått nødverge så er det fleire eksempel på at folk er blitt dømt fordi retten meinte det ikkje var nødverge. No er det ikkje noko strengare krav til nødverge mot rovdyr enn hundar, nødverge er nødverge uansett, men likevel er det ei voldsom forskjellsbehandling av rovdyr og hundar når dei blir påstått felt i nødverge. Kan det vere at problemet ligg hos politiet og påtalemakta som ikkje tar saker om nødverge mot hundar på fullt alvor? Ein kan jammen ta til å lure............

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at det som kommer fram i media stemmer står jeg helt på hundeeiers side. Sauebonden skjøt hunden uten at det var i nødverge. Samtidig er det mulig at han har brutt våpenloven ved å kjøre med ladd hagle, og fyrt av fra motorkjøretøy. På en hund som visstnok var nær eieren sin. Jeg tror ærlig talt jeg hadde klikket fullstendig om en av mine hunder hadde blitt skutt på den måten.

 

En annen detalj setter også denne bonden i et underlig lys:

"- Jeg elsker dyr. Dyrene mine blir tatt godt vare på, får mye omsorg og stell."

"For to-tre uker siden fikk han en fæl opplevelse. Nok en gang var en hund kommet inn på området.

- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier han."

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sola/Sa-hunden-bli-skutt-pa-15-meters-hold-3478604.html#.U-QMxWPrX0N

Er det å ta godt vare på dyr når han lar en slik sau leve og lide helt til høsten? Er dette riktig adferd av en person med ansvar for flere hundre dyr?

Joda, hunden skulle vært i band, det er det ingen tvil om. Men i følge alle artikler om saken ble hunden skutt uten at det forelå nødverge. Dette må bonden ta sitt ansvar for. Sånt setter hele bondenæringen i dårlig lys.

Når jeg er på fjellet sammen med hundene mine må jeg ofte jage unna nærgående sau. Sau som er så påtrengende at hundene hadde kunnet ta dem selv når de er i band. Jeg har begynt å mislike sau noe så inderlig! De er jo over alt hele sommeren. Inne i teltet også, og jeg ikke passer på. Eller de "spiser" på bilen der den står parkert oppe ved Brokke-Suleskardveien. Eller de ligger strødd langs veien til hinder for alle og enhver. Noen ganger skulle jeg ønske at ulven fant Setesdalsheiene, hehe..

Jepp, jeg skjønner godt hva Lars Monsen mener.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Dere spiser sau og lam...?

Da støtter Dere næringen! :)

Nei eg har ikkje kjøpt produkt av sauekjøt på mange år , ikkje ein gong fårepølse. Det vetle eg har ete har eg blitt påspandert og eg takka ja til kun for å vera høflig. Og i ullkleda mine er det kun utenlandsk ull då norsk ull ikkje held mål til slik bruk då den er altfor grov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg har gjort samme erfaringer som Hege P. Hva skjedde med sauene som hadde instinkter for å stikke av når de oppdaget farer? Hadde en særs ukul opplevelse med to hunder i bånd, og 15 sauer på slep ned fra et fjell. Mon tro om de driver og dilter etter bjørner og ulver og sånn også....?? På statens regning?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg har gjort samme erfaringer som Hege P. Hva skjedde med sauene som hadde instinkter for å stikke av når de oppdaget farer? Hadde en særs ukul opplevelse med to hunder i bånd, og 15 sauer på slep ned fra et fjell. Mon tro om de driver og dilter etter bjørner og ulver og sånn også....?? På statens regning?

Sånn går det når man avler på ull og kjøttkvalitet. Noen andre gener forsvinner. I sauens tilfelle er dette forsvarsinstinkt og ønsket om å gjemme seg.

Den sauen som går på beite i dag er en annen enn den typen man hadde for 50 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første alaskan ble hysterisk når den så sau. Jeg måtte bokstavlig talt ligge på henne når sauene ble påtrengende. DA hatet jeg sau, da! Hele tiden var jeg livredd for at hun skulle komme seg løs ved et uhell. Hun som var rene engelen ellers. Jeg sluttet å dra på fjelltur så lenge jeg hadde henne. Det var for slitsomt. Hun var ikke noen småhund heller, med sine 50 kilo. Svær hund til tispe å være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke at dette er nødverge. Kan ikke jus godt nokk, men hvis saken er rett beskrevet burde dette ikke være lov. Ikke lov å ha hunden løs, og absolutt ikke lov å være påtalemyndighet, dommer, og bøddel i samme person og skyte/avlive et dyr på denne måten. Jeg liker lammekjøtt og ser at det er mye lammekjøtt i butikkene. Men næringen kan vel ikke være så truet? Var hans sau direkte truet i denne situasjonen eller koket det i han og han blandet masse gammelt grufs sammen? Synes det er ok for en sauebonde eller same å avlive en hund under "pågående" jakt eller hets av sau eller reinsdyr når hunden ikke kan stoppes. Hvis saken er rett brskrevet i media burde bonden snakket med hundeier. 

Som jeg leser innlegget til Monsen vil han sette lyset på hele situasjonen med en rekke spørsmål og påstand. Helt rett. På samme måte som hundkultur, båndtvang og hund på DNT hytte og enkelte hundeiere har vært flittig diskutert her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Dere spiser sau og lam...?

Da støtter Dere næringen! :)

Jeg har meninger om de fleste næringer, men kan ikke slutte å handle eller spise av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauene i Norge er vel import fra Storbritannia og Island.Der finnes ikke rovdyr i den grad så sauen der har aldri lært å flykte fra noe. Den stiller seg i flokk hvor all prøver å komme seg inn i midten for å være beskyttet av de andre.

Gammelnorsk sau derimot er langt bedre egnet til å gå i utmarksbeitet da den har en effektiv fluktteknikk. Den er litt mindre og har litt striere ull enn de britiske så den ble da byttet for profitt.

Om sauene alltid bir jaget av hund....tja. hadde en episode for et par uker siden. Skulle inn til et vann og padle, kjører da en lengre grusvei. Den krysser under en større vei etter et stykke. Siden det var veldig varmt la det en haug med sau i undergangen der siden det var skygge. Tute hjalp null, gå ut gjorde bare at 2-3 stk reiste seg. Da fikk jeg ideen om å ta ut bikja av bilen. Når de ser bikkja stikker de avgårde. Neida, ikke i det hele tatt.

Nå viste ikke bikkja seg som noen sauejeger heller selv om det er Husky. Hun ble glad når hun så andre dyr der, bort i snutehilse på en 4-5 sau og blid og fornøyd. Så hvis en ulv eller noen hadde kommet gående der så står jo hele fårikålbuffeten og venter på at den skal sette tenna i en.

 

Og fordi som evt lurte. Bikkja var så klart i bånd da jeg tok henne ut av bilen.

 

Løsningen ble å hoppe rundt og bakse med armene. Da flyttet de seg hvertfall noen meter så vi kom frem med bilen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk hersketeknikk fra Småbrukerlaget å påstå at folk med andre meninger mangler kunnskap...

Han mangler jo faktisk kunnskap dersom han mener vi bare kan gjerde inn sauene, i og med at norsk kulturlandskap ville grodd igjen dersom vi sluttet med beitedyr i utmark. I tillegg ville det blitt umulig å være i nærheten av å livnære seg som sauebonde, og Norge er avhengig av å ha en viss matproduksjon. For ordens skyld har jeg ikke lest innlegget hans. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en kjensgjerning at beitedyr holder vegetasjonen nede. Husdyr på beite er en vesentlig faktor der. Mindre beite gir også mere flått. Monsen, av alle, burde jo erfaringsmessig hilse frittgående beitedyr mer enn velkommen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på fjesboka og her og for så vidt at det snakkes så voldsomt om at det gror igjen her i landet. Har vandret i enorme områder der jeg vet det ikke går sau, og kan ikke si at det ser veldig gjengrodd ut. Ja, Norge gror igjen av trær men det er en helt annen sak. Lite beiting på gran og furu av sauen. Nå skal jeg ikke si at sauen ikke hjelper til i utmark men har en følelse av at dette er noe overdrevet.

Synest uansett det er lavmåls av folk og fyre løs på Lars Monsen for at han stiller en del spørsmål om så vinklet fra ene siden. Noen ganger er det skremmende å se hvor tynn den siviliserte grensa er. Minste tegn til uro, og vi stuper inn i anarki. Joda vi er jo forskjellige som mennesker men vi er da aller fleste oppdratt her til lands med en hvis form for oppdragelse ønsker jeg og tro...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mangler jo faktisk kunnskap dersom han mener vi bare kan gjerde inn sauene, i og med at norsk kulturlandskap ville grodd igjen dersom vi sluttet med beitedyr i utmark. I tillegg ville det blitt umulig å være i nærheten av å livnære seg som sauebonde, og Norge er avhengig av å ha en viss matproduksjon. For ordens skyld har jeg ikke lest innlegget hans. 

Han nevner jo gjeting som et alternativ. Dette fungerer utmerket i land som har langt mer rovdyr enn Norge, som f.eks. Spania, Romania og Tyrkia. Heller ikke i de landene som er mest naturlig å sammenligne seg med (Sverige, Finland, Canada, USA) slippes det hundretusenvis av beitedyr ut i villmarka tilnærmet uten tilsyn. Vil heller si at Småbrukerlaget er kunnskapsløst, alternativt ekstremt lite nytenkende, som nekter å prøve nye metoder og nekter å lære av andre land. Sauebønder som tenker nytt, med f.eks. gjeting med pyreneerhunder, har blitt frosset ut og mobbet av andre bønder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot når det gjeld felling av store rovdyr i påstått nødverge så er det fleire eksempel på at folk er blitt dømt fordi retten meinte det ikkje var nødverge. No er det ikkje noko strengare krav til nødverge mot rovdyr enn hundar, nødverge er nødverge uansett, men likevel er det ei voldsom forskjellsbehandling av rovdyr og hundar når dei blir påstått felt i nødverge. Kan det vere at problemet ligg hos politiet og påtalemakta som ikkje tar saker om nødverge mot hundar på fullt alvor? Ein kan jammen ta til å lure............

 

Godt innlegg, det siste avsnittet er meget godt. Du har ikke lov til å skyte en bjørn som spiser blåbær ved siden av sauene. Jeg er helt for at løshunder som jakter sau kan skytes der og da, men da er hunden løs OG tydelig aggressiv mot sauen - "tydelig" her er bitemerker og gjerne en død sau.

 

For å sitere meg selv fra tidligere i sommer til en hundeeier fra et av disse merkelige landene hvor de passer på sauene sine: "The sheep are cool, the sheep-owner not so much."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vandret i enorme områder der jeg vet det ikke går sau, og kan ikke si at det ser veldig gjengrodd ut. Ja, Norge gror igjen av trær men det er en helt annen sak. Lite beiting på gran og furu av sauen. Nå skal jeg ikke si at sauen ikke hjelper til i utmark men har en følelse av at dette er noe overdrevet.

Helt enig med deg. Dette argumentet gjentas til det kjedsommelige av landbruksorganisasjonene. Har vært i like bra turterreng i Canada og Alaska der det ikke finnes en eneste sau eller andre tamme beitedyr i utmarka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.