Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemmer kaliberet?


Trevv

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt meg ei tikka t3 6,5x55, første rifle for en fersk jeger. Skulle teste hvordan 6,5mm pussepropper funka i løpet, men de gikk veldig veldig trangt. Må ta i ganske bra for å dytte de gjennom med pussestanga. Ble i stuss hvorfor de gikk såpass trangt, og begynte å lure litt ifht. kaliber. Mange må jo gjerne ha større propper enn kaliber har jeg lest!... Løpet står merket(inngravert) med 6,5x55, men ble likevel litt i tvil. Forsøkte å sjekke med en 6,5 patron med kule i om kula gikk inni løpet. Testa forfra, men fikk ikke hele kula inni løpet, stoppa liksom 5mm fra overgangen mellom prosjektil og patron. Nå er jeg faktisk litt redd for å fyre av rifla første gang (skal på banen om et par dager). Er det bare en nybegynner som ikke forstår dette her, eller kan det være noe i skepsisen min?

Håper seff at jeg bare er "paranoid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bunnen av rillene i løpet som holder 6,5 mm. mens toppen av de noen hundredeler mindre.  Derfor går ikke kula inn i løpet uten et skikkelig spark i baken.  Hvis man ser på ei kule som er skutt gjennom løpet vil man kunne se merker etter rillene.  Det går nok bra, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.