Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund i heia - utskilt - Hund i sauefylket Rogaland.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Nå skal ikke jeg omdøpe tråden til noe annet en hva TS ønsker med tanke på turtips og heller ikke begi meg inn på en eviglang diskusjon omkring sauehold og hund generelt eller spesielt i fjellet. Jeg lurer allikevel litt, og bare for å oppklare det må jeg nesten spørre: Er det slik at det er et ønske om at det ikke skal være folk med hund i heia eller som du sier hundefrie heier? Jeg antar at du kanskje mener løse hunder i beiteområder i båndtvangstiden eller mener du ubetinget hundefrie heier da også hunder i bånd? Ved nærmere ettertanke er det kanskje lurt med en egen tråd selv om det sikkert finnes allerede...

 

Men for å kanskje bidra til det som tråden handler om.

 

I tillegg til Frafjordheiane som er nevnt er jo også Bjerkreimsheiane ganske så nære.

 

 

Det er helt klart at bøndene (ikke alle, og rent generelt) ønsker hundefrie heier. Dette er ikke mulig, og det vet "alle".

 

For å begrense hundebruken, har noen grunneiere gjort bygging av hytter betinget av et hundeforbud. Så til en viss grad kan det sies at rutenettet er avhengig av et hundeforbud på hyttene.

 

Og igjen, det er ikke direkte urimelig at eier setter betingelser til det å få lov til å bygge hytter.

 

STF samarbeider også, så langt det er mulig, med grunneiere når de legger stiene gjennom terrenget.  

Det er (Så vidt jeg vet) en høyesterettsdom fra 1926 eller der omkring som gir alle rett til å merke stier, men STF ønsker å samarbeide med bøndene/grunneierene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja nå har jeg ikke frekventert noen av hyttene verken her i Rogaland eller andre steder. En av grunnene er at jeg da følgelig og selvsagt i større grad må ta hensyn til andre all den tid jeg har med hund når jeg er ute og farter. Slik sett slipper jeg vel "billig unna" i form av eventuelle skråblikk.

 

Når det er sagt så anser ikke jeg meg selv som  noen ekstremist være seg den ene eller andre retning, men om noen har det som en "fanesak" å få hundefrie heier, og til og med hunder i bånd, ja da er det ekstremt i mine øyner.

 

Som i alle andre sammenhenger så kommer det lite konstruktivt av slike tilnærminger. Som oftest skaper man vel bare en større avstand mellom de ulike gruppene og færre løsninger. Et fenomen jeg forøvrig begynner å bli lei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mange som arbeider for hundefrie heier, men det er nok mer et utbredt ønske om at hundeiere holder seg til lover og regler.

 

Jeg personlig er ikke redd hund eller plaget med hundealergi, men har i en del sammenhenger, som "tilsyn/hyttevert" hatt noen diskusjoner med hundeiere.

(Jeg er ikke noen hundemotstander, holder eierene seg til regler og vedtekter, så ønsker jeg både hund og eier hjertelig velkommen inn i heia (og hyttene))

 

Og når de helt overser både båndtvang og hundeforbud på hyttene, selv om det blir påpekt av meg som hyttetilsyn, blir jeg litt "oppgitt". (sur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt enig i at man på en hytte må ta hensyn til andre som feks allergi. I mitt hode er det også en selvfølge at jeg må ta hensyn på et slikt sted hvor det er en samling med mennesker. 

 

Det var vel spesielt setningen "Det er helt klart at bøndene (ikke alle, og rent generelt) ønsker hundefrie heier." selv om den ble fulgt opp med "Dette er ikke mulig, og det vet "alle"." som fikk meg til å heve øyenbrynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt enig i at man på en hytte må ta hensyn til andre som feks allergi. I mitt hode er det også en selvfølge at jeg må ta hensyn på et slikt sted hvor det er en samling med mennesker. 

 

Det var vel spesielt setningen "Det er helt klart at bøndene (ikke alle, og rent generelt) ønsker hundefrie heier." selv om den ble fulgt opp med "Dette er ikke mulig, og det vet "alle"." som fikk meg til å heve øyenbrynene.

Jeg burde muligens ha formulert dette noe annerledes. Det jeg mente å si, var at om bøndene (ikke alle og rent generelt) fikk mulighet til det,ville de ha heiene hundefrie. "Alle" vet at  dette ikke er mulig å få gjennomført, og så vidt jeg vet er det ingen som arbeider aktivt for et hundeforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hundeeier selv, men skjønner forsåvidt godt at mange bønder ikke ønsker hunder i heia. Treffer jeg på hunder i heia om sommeren (går som oftest i folketomme områder), ja så er de oftere løse enn i bånd. Som en av dem som faktisk overholder båndtvangen, finner jeg dette veldig provoserende. Folk viser svært lite respekt overfor både beitedyr og vilt ved slik oppførsel. Ikke minst fører det bare til økt uvilje hos bønder og andre, noe som også sverter omdømmet til oss "lovlydige" hundeeiere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.