Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Salomon fjellsko?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg noen Crispi Besseggen fjellsko i fjor vår, og verre gnagsårmaskiner finnes ikke. Jeg har riktig nok veldig sarte føtter, men her får jeg gnagsår uansett (med compeed, damestrømper, etc. Prøvd alle triks i boka).

 

Var på den lokale sportsbutikken og testet ut et par Salomon m cosmic 4d gtx, og merket med en gang at de satt mye bedre rundt ankelen og hælen. Riktig nok føltes selve sålen litt rar ut, men det regner jeg med går seg til.
Har lett litt rundt på nettet, og har funnet en del negativt om Salomon sine fjellsko, også her på Fjellforum, men dette var riktig nok fra 2010. Noen som vet hvordan Salomon er på dette feltet nå?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har utrolig liten erfaring med Salomon - Men en kompis av meg hadde et par relativt nye Salomon fjellstøvler som ble "gnagd" hull i siden etter fire dagers gåing i ganske grov ur.  Skoen var gumiert ganske lavt rundt - og ikke på de bredeste punktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par SAlomon men en annen modell(Wings Sky Gtx). Dog er de såpass nye at jeg ikke har noen erfaring med slitestyrke etc enda. Veldig god komfort i de og de er veldig lette. Dog er nok de mer i segment litt høy trekkingsko. De er nok ikke beregnet for altfor grov steinur og for tung oppakning.

De Cosmic er vel litt kraftigere enn de jeg har. Så en test på de for et par år siden hvor de kom bra ut. Skoen ser dog ikke så ulik ut de jeg har. Litt lite såle som gå opp på siden av støvel, kan lettere gi skader i stoff da.

Tror disse lette Salamon har såler som er så og si like som terrengløpesko de har. De blir kanskje litt snaue som fjellstøvler. Er det støvler til bruk på fjellet er det mulig du bør se på modellen som heter Quest 4D istedet.

Skal jeg gå i steinur foretrekker jeg støvler med skinn, då tåler litt mer hvis man f.eks tråkker mellom 2 stein. De riftes ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Salomon goretex joggesko to år på rad. Stort sett så funka de helt fint. Minuset var at jeg slet hull i dem på akkurat samme sted, der foten bøyer seg, på det bredeste. Jeg har også litt bredere tær enn det skoen er lagd for, så lilletåen min ble rød og vond på lengre turer (6 timer+).

 

Jeg har nå et par goretext joggesko fra Adidas som jeg har gått masse turer med og ikke hatt noen problemer. Det eneste problemet jeg hadde var at "tungen" brettet seg innover på sida de første par dagene, måtte rette på den "manuelt" første uka. Ville helt klart ha kjøpt skoen igjen.

 

http://www.gsport.no/produkt/104517/response-trail-20-m-gtx

 

Sko av denne typen er noe man sliter ut på ett år btw, gummiblandingen er for myk til at den holder lenger. Fordelen er veldig godt feste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med såler?

Bruker "Sole" som varmes til 90º før de stappes i støvlene, deretter står du i støvlene i 2min så de former seg (finnes på XXL)

Så bruker jeg alltid Bridgedale Coolmax linere innersokker under andre sokker av varierende tykkelse etter årstid.

Sokkene holder meg alltid tørr på beina med mindre støvlene tar inn vann.

Bruker comboen i 3par fjelksko (Viking, Meindl, TNF som brukes ved varierende terreng), og i et par Alfa fjellskisko.

Har ikke hatt gnagsår selv når støvlene var nye og ikke var inngått.

Min søster har et par Salomon ( usikker på modell) som hun er veldig fornøyd med, passe høye i skaftet og kjennes nesten like lette som joggesko å gå med. Hun bruker de imidlertid ikke på de tøffeste turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer bruker disse fjellskoene fra Salomon,og har to par av dem. Hun skryter veldig av hvor gode de er på foten. Det paret hun har hatt lengst(3 år)holder fortsatt vannet ute og ser helt greie ut ennå. Hun brukte Crispi besseggen lady tidligere og var som deg ikke helt fornøyd med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på andre året med mine Salomon Ultra MID GTX. Hadde tidligere Scarpa Kinesis lærstøvler. Det er som natt og dag å gå med, Salomon skoene er brukt året rundt, i all slags vær og tåler utrolig mye, er behagelige og veldig lette, tørker kjemperaskt, sålen ser nesten ut som ny under.... Kan nevne at jeg bor på Vestlandet og går i allslags terreng, fra glatte steinberg til myr. Og det er nesten like vanntette som gummistøvler p.g.a. Gore-Tex'en. HAr ikk ehatt noe problemer med anklene heller i forhold til å gå med disse når jeg har tung sekk.

 

Løp å kjøp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var veldig befriende å gå fra Besseggen, som jeg aldri helt kom overens med, til Salomonskoene.

Har brukt Salomon Cosmic 4D GTX i to år nå og er veldig godt fornøyd med dem.

 

Bortsett fra de etter en fjelltur i Møre og Romsdal, så begynte sålen å slippe litt bak, dette er dog en garantisak, og nye er på vei.

 

Jeg vil si skoene kommer til sin rett, først og fremst i skog og på vidder.

Jeg har brukt mine sko mest i Sirdalsheiene og på Hardangervidda. Utenom skogsturer i nærområdet.

 

Når det kommer til trasking i ur i Møre og Romsdal, vil jeg nok kanskje heller anbefale noe litt mer robust.

 

De er til fjellsko å være, veldig lette og behagelige å ha på.

God ankelstøtte og snøringen er høy, slik at man får strammet det til og det holder seg på plass.

(Besseggen sine lisser hadde en lei tendens til å skli ned og lage stor åpning mellom beinet og "klaffen", som resulterte i mye rusk nedi skoene)

 

I år kommer jeg nok til å veksle mellom Cosmic 4D GTX og Speedcross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoene vil hovedsakelig bli brukt på topptur, eller vidder. Det aller meste på sti! 90 % av turene er dagsturer med lett sekk, 10 % med tyngre sekk (15-20 kg). Siden jeg har såpass store problemer med mange sko, så ser jeg etter en sko som kan dekke så å si alt av mitt behov. Det viktigste er at den sitter godt på beinet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nok fornøyd med skoene til den bruken.

 

Jeg har gått med skoene på fire-femdagerstur i Femundsmarka med startvekt på sekken på mellom 20 og 25kg.

Skoene var helt nye på den turen, så det ble litt taping på utsatte steder. Ellers gikk det veldig greit.

 

 

Nå som sekken min er slanket og neppe noen gang vil se i nærheten av slike tall igjen, blir nok Speedcross 3 brukt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med evnt. retur til Fjellsport hvis størrelsen ikke passer? 

Det går greit - men kan ta litt tid.

Hvis det haster, og du har penger til det, bestill en annen størrelse og send samtidig inn de i feil størrelse med grunn angrefrist/åpent kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med evnt. retur til Fjellsport hvis størrelsen ikke passer? 

 

Dette er etter min erfaring ingen problem.

 

Jeg bestilte fire par med sko når jeg bestilte sist. To par med forskjellige størrelser i Speedcroos 3 og to par av Dynafit MS Feline Superlight.

Jeg fant størrelsen og skoen som passet meg og returnerte de resterende skoene og fikk refundert pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på andre paret Salomon Ultra Mid GTX nå og kan ikke få lovprist disse skoene nok! De er utrolig gode og lette. De er ikke så stive som mange andre sko men det har ikke vært noe problem for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke "støvler", men er kjempefornøyd med Salomon Speedcross 3

Disse ([edit] i basic versjon, ikke de som er vanntette) har jeg sett på, tenkt på, lest tester om, siklet over, prøvd i butikk og holdt an å kjøpe da jenta i butikken sa at de ikke tålte å brukes på asfalt fordi de var spesial-laget for terreng. Jeg vet jeg går og må ga asfalt og ikke minst knusktørr og hard grus og stein i syden, og det er ikke det samme som våt norsk sti...

 

Hva er din erfaring med disse ? Tåler de å brukes allround eller er knastene borte etter kort tid om du beveger deg utenfor myk skogbunn ?

Endret av 7homas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mine Speedcross 3 CS litt overalt. Siden de er vanntett i nedre del(hvertfall mine som er CS versjon) så har jeg ofte brukt de for å gå tur i distriktet med bikkja når det regner, da på asfalt. Bruker de som daglig sko når jeg skal gå i skogen, da blanding av sti og grus. Kan ikke si jeg merker noe slitasje på knaster etc å snakke om. KJøpte de i fjor etter sommerferien og har brukt de mye. Det som er mer kritisk er at jeg har slitt et lite hull inni på hælen, mulig fordi jeg har brukt støpte såler i de som er litt tykkere enn de som følger med. Vet ikke hvordan det er med reklamasjon på slikt, de er jo ikke ett år gamle men det er jo en slitasjeskade siden de er mye brukt.

De har godt grep på sti, løsmasser etc men er litt glatte på våt stein, hvertfall sammenligne med Viking Tyin Fjellstøvler som jeg har.

Men alt i alt en veldig god sko så lenge en er forsiktig og ikke løper full fart over skrå sva og stein når det er vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ([edit] i basic versjon, ikke de som er vanntette) har jeg sett på, tenkt på, lest tester om, siklet over, prøvd i butikk og holdt an å kjøpe da jenta i butikken sa at de ikke tålte å brukes på asfalt fordi de var spesial-laget for terreng. Jeg vet jeg går og må ga asfalt og ikke minst knusktørr og hard grus og stein i syden, og det er ikke det samme som våt norsk sti...

 

Hva er din erfaring med disse ? Tåler de å brukes allround eller er knastene borte etter kort tid om du beveger deg utenfor myk skogbunn ?

Jeg har hatt to par goretex joggesko fra Salomon og gummien blir slitt i løpet av ca 12mnd. Har da brukt dem hver eneste dag til og fra jobb, og i tillegg på turer. Bruker dem kanskje 10 mnd i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker salomon ultra grip gtx hele året også, brukes til og fra jobb og på trimturer. Er par er utslitt etter et års tid, da er solen slitt og de har mistet passformen. De begynner å lekke vann oppe på skoen, bak tærne, lenge før solen er utslitt. Skoene får en "knekk" der under gåing og bevegelsen sliter på membranen. Jeg har også en høyere modell av disse også som jeg har kun brukt på lette turer i marka. De lekker også på samme plass som de andre etter noen måneders bruk.

Ultra grip skoene varer et år med mitt bruk, så kjøper jeg nye. Jeg er nå på mitt fjerde par av disse.

Selv om de blir lekk etter noen mnd er jeg fremdeles fornøyd med disse til helårs bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg skoene i posten i dag, og tok dem på en kort topptur for å teste dem ut. Og jeg må si jeg er veldig positivt overrasket. På denne type tur med mine Crispi ville jeg fått gnagsår, eller i alle fall irritert hud. Nå gikk jeg bare i tekniske sokker, og merket ingenting. Fy så deilig! Eneste jeg merket var at de var litt trange der foten er bredest (rart, siden jeg har ganske smale føtter), men kjenner det gikk seg litt til allerede på den korte turen jeg hadde i dag. Regner med at noen timer til i disse skoene vil gjøre susen. 
Veldig fornøyd, og tror jeg virkelig har gjort et røverkjøp. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mine cosmic på ein lengre tur ein gong eg var tom for skinnsko. Also, dei gamle var i filler, hadde ikkje råd til nye nett til den turen. Så tok då desse lette som eg hadde stående. Gjekk tur i grovt terreng, ur, og mykje høgdemeter. Var blå under fotsolane. Rett nok 27 kg på ryggen. Likevel. Erfaringane ellers er at dei er tverrmjuke, og presterar elendig i forhold til for eksempel Besseggen. Traversere typiske bratte Sunnmørske fjellsider er eit mareritt av sko som vrir seg, kunne like godt hatt på løpssko. Til meg dug dei altså kun til lette "nutaturar" med rompetaske i den våte sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.