Gå til innhold
  • Bli medlem

Endre noe ved fotokonkurransen?


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Til tross for at jeg vant en pris i denne fotokonkurransen, ønsker jeg å foreslå en endring til neste fotokonkurranse.

 

I dag er det slik at du kan se resultatet fra avstemningen, mens avstemningen foregår. Jeg tror dette kan ha innflytelse på hva folk stemmer på. Noen av bildene er nemlig mer imponerende som stort bilde enn som liten. Jeg tror det faktum at et bilde har mange stemmer, gjør at flere klikker videre på det for å se en stor versjon og det kan endre resultatet. Du kunne også endre din stemme. Jeg synes dette ga mange muligheter for å styre resultatet. Så mitt forslag er at ingen kan se antall stemmer per bilde før avstemingen er avsluttet.

 

Linda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også kanskje bare én stemme per bruker eller stemme på maks 3 bilder (som man rangerer gull, sølv, bronse). Det er vel uansett bare en vinner så jeg ser ikke poenget i at man skal kunne stemme på så mange man vil. Man må selvsagt tenke seg litt hardere om før man stemmer når man ikke har ubegrenset med stemmer, men det hjelper kanskje litt på det problemet Linda tar opp også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt 3 bilder som er vinnere i så måte at de blir med i kallenderen. Er vel egentlig ikke noe problem at man kan stemme på så mange man vil? Ser problemet med at man kan se resultatene underveis, vi har ikke hatt noen annen mulighet til nå, men nå kommer det forhåpentlig en egen funksjon i forumet for fotokonkurranse. Vi satser på at den vil gjøre hele prosessen smidigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass få stemmegivere som det har vært er faren forholdsvis stor at noen kan oppnå fordeler med å ikke helt holde seg til reglene om stemmeronsling blant venner etc. For å få en mer ærlig konkurranse hadde nok en dommerordning vært å foretrekke.

Gratulerer til vinnere forresten. Dette var absolutt flotte bilder som fortjente en premie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i en annen post - så jobber jeg (med flere) med å få på plass en egen applikasjon for fotokonkurranser som vi var lovet om en liten stund ("2 weeks" for lenge siden). Vedkommende som programmerer er brazilianer - så han har sikkert sine grunner til å ikke jobbe med den akkurat nå under VM.

 

Den måten vi gjør det på er vel blitt slik etter prøving og feiling. Når det var så mange bilder som vi hadde denne gangen kunne vi hatt en siling først med en semifinale. Dette med dommere ble vel også nedstemt tidligere.

 

Jeg er enig i at stemmeresultatet burde vært skjult underveis og det må vi kunne få til neste gang - om vi skal benytte den samme løsningen som i dag, men jeg er ikke enig i at det er forskjell på de enkelte bildene om de er store eller små - det er likt for alle deltagerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke at noen tror jeg ligger våken om nettene pga måten avstemmingen er her på forumet  :D 

 

Men jeg kan nevne at på et dykkeforum jeg var aktiv på tidligere, var det kokurranse hver måned. Tema for måneden var ikke nødvendigvis direkte knyttet til årstid. Hos oss kunne f eks en av høst-månedene hatt tema "høstfarger", en annen hatt tema "venner" og den tredje "fjell". Antallet vinnere over 12 mnd blir vel samme som vi har i dag.

Her delte man ut ut 3 stemmer hver som var vektet, gull, sølv og bronse.

Resultatet var sjult underveis.

Dette fungerte utmerket.

Vinnerbildene ble brukt til å lage kalender og plakater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også ideen om at tema er mer spesifikt. Høst kan da være "Fjellet om høsten". Da kan vi vurdere bilder mer opp mot tema.

Men det blir en utfordring å måtte ta bilder på et spesifikt tema, om de også skal være tatt i akkurat denne perioden. Er du er på fjellet om høsten, er det ikke alltid at du har fint nok vær til å kunne ta et ordentlig fint bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en konkurranse - bør det ikke være en utfordring ? :whistle::thumbsup:

Men det blir "enklere" ved at man har 3 temaer per periode. Kan jo være så enkelt som "høst-skogen" en måned, "høst-fjellet" neste og noe helt annet den siste høst måneden.... dyr, vær, byen, kysten, mennesker, natta, ly.... whatever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poenger. Den måten vi kjører fotokonkurransen på forumet på er jo ut i fra erfaring og innspill tidligere. Vi har hatt 15 avstemninger og dette med å skjule stemmene har aldri vært nevnt før men noe vi tar med oss. Månedskonkurranser har vi slått i fra oss da det er for mye jobb og alt for mye pes med avstemninger hele tiden.  

 

Vi holder oss til den måten vi gjør det nå i år - så får vi se neste år om dette er verdt alt arbeidet. Det er også helt avhengig av at vi får en god applikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Applikasjonen kom aldri i mål - selv om det ikke var så langt igjen. Jeg har inntrykk av at det meste av utvikling stoppet opp nå som 4.0 av forumet begynner å ta form.

 

Så vi kjører fotokonkurransen som før - med innsending av bilder på epost - men jeg skal prøve å skjule stemmene inntil datoen er der - det kan jo gi noe mer spenning.

http://www.fjellforum.no/topic/33403-fotokonkurranse-sommer-bilde/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva var egentlig problemet? At det med forumets vanlige "legg til avstemming" kommer opp hvem som stemmer på hva? Trodde ikke det skulle gjør det. Gjorde i hvert fall ikke det da jeg var moderator på et fotballforum før i tiden.

 

Ikke hvem som stemte på hva - men det fortløpende resultatet. Det skal nå være skjult inntil avstemningen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.