Gå til innhold
  • Bli medlem

89mm bindinger og fjellski til langtur med pulk


Snowdude

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å ser etter utstyr som primært skal brukes på expedition Amundsen (100km med pulk på fjellet)

Jeg har snakket med Lundhags og de mener jeg er bedre tjent med deres Husky Ski (89mm) og ikke 75mm modellen av skiskoen deres da den har en tendens til å kunne sprekke/knekke i sterk kulde.

Så jeg går mest sannsynligvis for et sett Lundhags husky ski støvler med ranger skaft.

Ski hadde jeg tenkte med et par Åsnes Ingstad/Combat. Så orginalt etter et par 75mm voile eller super Telemark bindinger, men etter diskusjonen med Lundhags så lurer jeg på hva slags bindinger vil gi meg best ytelse med Husy Ski støvlene med 89/90mm tupp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnlaget for valget av Ingstad ski er at de er ski jeg har brukt før og er allround ski, som jeg kan bruke til andre ting også.

Grunnlaget for valget av Lunfhagsene er testen på ute.no og generell god erfaring med lundhags

Det stemmer at det er en konkurranse, deltakelse min blir vel så mye for å presse meg selv kontra det å vinne. Så tanken er å kjøpe utstyr med et bredt spekter av bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags kan gi deg noen vanvittige gnagsår...

Er ikke dette høyst individuelt?

Jeg så vinneren av fjoråret brukte veldig smale ski.

Jeg har samme ski, og de er for smale for meg utenfor løype, mest pga. vekt.(modellen jeg har i utstyrslista på profilen min)

Burde se på Amundsen, Nansen eller Gamme 54 skia også. De tror jeg er bedre valg for å gå over vidda med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette høyst individuelt?Jeg så vinneren av fjoråret brukte veldig smale ski.Jeg har samme ski, og de er for smale for meg utenfor løype, mest pga. vekt.(modellen jeg har i utstyrslista på profilen min)Burde se på Amundsen, Nansen eller Gamme 54 skia også. De tror jeg er bedre valg for å gå over vidda med pulk.

Takk for tipset and skiene, men bindinger har du noe forslag der, Lundhags referere meg til Tegsnas men de er ukjent for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mest påstanden om at lundhags gir gnagsår jeg reagerte på. Det er en rimelig håpløs påstand vil jeg mene.

Resten må du nok finne ut av selv. Jeg tror du gjør det litt vanskelig for deg selv ved å velge 89mm. Men om du føler det er veien å gå, så kjør på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlaget for valget av Ingstad ski er at de er ski jeg har brukt før og er allround ski, som jeg kan bruke til andre ting også.

Grunnlaget for valget av Lunfhagsene er testen på ute.no og generell god erfaring med lundhags

Det stemmer at det er en konkurranse, deltakelse min blir vel så mye for å presse meg selv kontra det å vinne. Så tanken er å kjøpe utstyr med et bredt spekter av bruksområder.

Ingstadskien er vel grei nok (har den selv), men ville nok foretrukket Fischer sine 109 eller 129 pga bedre kjøreegenskaper. Argumentet med kortfellen fins ikke lenger, siden Madshus kom med sine intelligrip feller.

 

Jeg ville heller si at konvensjonelle 75mm støvler har større bruksområde.  Selv om Lundhagsstøvelen er høy, er den så slakk rundt ankelen at du ikke får rare støtten når du kjører utfor eller traverserer på hardt føre. Funksjonen til et høyt skaft om sommeren er jo å holde vann ol ute, men på vinteren er jo dette dekket gjennom bruk av gamasjer, uansett. Du må ha en støvel som er høy nok til å gi god ankelstøtte, og den må samtidig ha god vridningsstivhet i sålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mest påstanden om at lundhags gir gnagsår jeg reagerte på. Det er en rimelig håpløs påstand vil jeg mene.

Resten må du nok finne ut av selv. Jeg tror du gjør det litt vanskelig for deg selv ved å velge 89mm. Men om du føler det er veien å gå, så kjør på :)

Når har jeg påstått at disse skoene vil gi gnagsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg påstått at disse skoene vil gi gnagsår?

 

 

Hei. Jeg ville ha sett fullstendig bort fra både Lundhagsstøvler og... Lundhags kan gi deg noen vanvittige gnagsår...

Du skrev ikke at Lundhagsstøvler _vil_ gi gnagsår, det er helt riktig. Men du fraråder(ville sett bort fra) Lundhagsstøvler på det grunnlag at det _kan_ gi vanvittige gnagsår. Finnes det støvler som garantert ikke vil kunne gi vanvittige gnagsår?

Jeg synes da du vinkler dette som om Lundhagsstøvler kan gi spesielt mye gnagsår, noe jeg mener er individuelt.

Er du uenig i at det er individuelt?

Eller mener du at jeg har misforstått din vinkling av problemstillingen?

Dersom det er tilfellet, så tror jeg vi bare kan være enig i å være uenig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Du vil kunne ha vanvittig stor skiglede ved generell fjellskiløping og telemarkkøyring med eit oppsett som gir deg langt betre føresetnader enn det skisserte under racet! Kva med å sjå på Nansen med Voile 3pin (75 mm)? 

Sist eg var på topptur her på Sunnmøre sette eg at telisane til fordel for Nansen med BC. Det var mykje snø og lause tilhøve, likevel sette eg fine telemarksvingar, om enn det var meir Øytunstil over dei enn alpin stil telemark. Dei gir meg gang på gang skiglede, langt utover det eg hadde forventa av ei ski eg hovudsakleg kjøpte for "bortoverbruk". Kan ikkje eingong forestille meg kor artige dei kan være med ein 75 mm. 

Evt har Fischer komt med kortfellesystem. Betre solekvalitet og mykje gode ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.