Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking til en måned i nord


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Stua fullt av kokekar, pakkposer, fiskeutstyr, telt og alt annet.

 

Ihvertfall fått pakket sovepose, telt, liggunderlag, klær og kokeutstyr. Det fikk plass i dagstursekken og veier bare 4,7 kg. Likevel blir nok sekken på rundt 25 med mat (går 12 dager uten forsyninger første turen).

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske bra basisvekt det. Det er vel nok av sekker som blir på rundt 25 uten mat... :)

 

Blir nokså mye høyere vekt uten mat når packraft, padleårer, redningsvest, vadebukse, fluestang, fluesnelle og en haug med annet stash kommer med. Men blir ihvertfall plass til mer luksusting når telt og sovepose veier såpass lite :)

 

Hvor skal du? Høres herlig ut med 30 dager på tur!

 

Ikke gæren vekt heller. Jeg har vært oppe i det for helgeturer...

 

Først 12 dagers packraft tur på Finnmarksvidda så ta bussen ned til Troms og fiske i elvene der samt en 8-10 dagers tur i Dividalen med et par kompiser :)

 

Her er full pakkliste:

http://lighterpack.com/r/bppbb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MYGGMIDDEL! Pakk masse! ;)

 

hehe, ja det er viktig :) Brukte halvannen myggA på 2 uker i fjor, men satser på at en holder på den første 11 dagers turen. Værmeldingen sålangt lover at det ikke skal bli altfor varmt og da er det kun hender og ansikt en trenger blottgjøre for myggen. Har også med meg myggnetting og hansker om det skulle bli altfor ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Forstår ikke hvorfor du skal dra på en packraft (m/utstyr), vadebukser o.l., hvis du skal "vandre". Litt mer stedbunnen, så hadde jeg tenkt anderledes. Men, deg om det. :)  Kanskje jeg hadde kuttet ut de ca 5 - 7 kg og heller spandert på noen flere typer myggolje. :)

 

Skal du på "Finnmarksvidda" eller i Østfinnmark?

 

Uannsett - lykke til og God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Forstår ikke hvorfor du skal dra på en packraft (m/utstyr), vadebukser o.l., hvis du skal "vandre". Litt mer stedbunnen, så hadde jeg tenkt anderledes. Men, deg om det. :)  Kanskje jeg hadde kuttet ut de ca 5 - 7 kg og heller spandert på noen flere typer myggolje. :)

 

Skal du på "Finnmarksvidda" eller i Østfinnmark?

 

Uannsett - lykke til og God tur!

 

Første turen er rundt 25-30 km på beina og ca 110 km drifting av elver i packraften. Turen hadde knapt vært mulig å gjennomføre uten packraften. Skulle alltid klart å bære med meg en ekstra flaske myggolje om jeg tror jeg trenger det. Mulig jeg tar med en lettere plastflaske bare som backup, men myggA har fungert bra for meg tidliggere så den stoler jeg på.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første turen er rundt 25-30 km på beina og ca 110 km drifting av elver i packraften.

Da forstår jeg behovet for packraften, pumpe og åre. :) Men, bl.a. vadere?

 

Men Da håper jeg den myggoljen, fungerer der du skal da. :) Har selv flere typer, også MyggA. For meg så har den fungert brukbart enkelte steder, andre steder heller dårlig. Det er tusenvis av forskjellige mygg her i landet og jeg vet ikke om du har forsøkt MyggA i dette området? Eller fått anbeflalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg behovet for packraften, pumpe og åre. :) Men, bl.a. vadere?

 

Men Da håper jeg den myggoljen, fungerer der du skal da. :) Har selv flere typer, også MyggA. For meg så har den fungert brukbart enkelte steder, andre steder heller dårlig. Det er tusenvis av forskjellige mygg her i landet og jeg vet ikke om du har forsøkt MyggA i dette området? Eller fått anbeflalinger.

 

Anser vadere som en nødvendighet om en skal fiske i packraft. Ut og inn hele tiden så da blir mann enten gående konstant våt på beina eller bære med seg et par ekstra kg :) Er jo primært en fisketur så da blir vadere viktig. Hadde det vært primært en fjelltur med fluestanga med for kanskje å spe på litt til maten hadde det vært anderledes.

 

Brukte MyggA både i Troms og Finnmark i fjor, riktignok litt senere på året med noe mindre mygg, men den fungerte bra da. Har også brukt den tidliggere i Finnmark. Erfaringen med MyggA er at myggen fortsatt er plagsom, men den stikker ikke om man har dekket all åpen hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Erfaringen med MyggA er at myggen fortsatt er plagsom, men den stikker ikke om man har dekket all åpen hud.

Da ville ikke jeg ansett MyggA som bra. :( Kanskje finne noen andre typer og ta med de også. :)

 

Er jeg i et område hvor en type virker dårlig, bruker jeg noe annet. Men en kan jo sikre seg med hansker og mygghatt også. :) Har det også, men aldrig brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville ikke jeg ansett MyggA som bra. :( Kanskje finne noen andre typer og ta med de også. :)

 

Er jeg i et område hvor en type virker dårlig, bruker jeg noe annet. Men en kan jo sikre seg med hansker og mygghatt også. :) Har det også, men aldrig brukt det.

 

Eneste jeg har prøvd som virker bedre enn MyggA er de med veldig høyt DEET innhold, men de irriterer huden min og ødelegger fluesnøerer og alt annet av plast det kommer i kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Finnmarksturen ble på 9 dager. Angående myggen var det spesielt mye i starten, men ble noe mindre når varmen kom. MyggA sammen med klær med insect shield fungerte utmerket og jeg brukte bare knapt en halv flaske med myggA. Brukte permethrin spray på sokker og bukser, men dette varte bare noen dager. Regner med svetten vasker ut permethrinen fra klærne.

 

I Troms var det mindre mygg, men desto mer klegg. Også her var MyggA sammen med insect shield en god kombinasjon. Litt flere både myggstikk og kleggbitt ble det likevel siden det var særdeles varmt noen av dagene noe som førte til mindre klær på. I finnmark gikk jeg nesten i vadebukse hele tiden (bortsett fra bæreetapper som ble litt lengre enn planlagt).

 

Forøvrig fungerte resten av utstyret også veldig bra. Tøffeste utfordringer for teltet (Helsport fjellheimen superlight) var 2 dager med sammenhengende regnvær i finnmark og tordenvær med tilhørende kraftig vind i Troms. Teltet bestod begge deler med glans.

 

Kunne klart meg uten redningsvesten, de tøffeste strykene bar jeg ned uansett da jeg ikke tok sjansjen på uhell på en solotur. Packraften tålte forøvrig 14223 grunnstøt mot steiner og sleping over grunne elvestryk veldig bra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.