Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft - spruttrekk (utskilt)


afe

Anbefalte innlegg

 

Er det en stor bakdel å ikke ha spraycover? Det renner å spruter vel litt fra åra uansett..

Tar meget gjerne imot innspill og erfaringer fra dere som har packraft...

 

Mi erfaring med spruttrekket, er at det er bortkasta vekt. Vatnet som landar på spruttrekket, renn ikkje utover kanten, så det ligg bare å skvalpar oppå trekket til det finn vegen gjennom glidelås eller saum og ned i båten. Utan spruttrekk er det lettare å koma nedi båten, det er lettare å koma ut av båten, og det er lettare å tømme båten for vatn.

Har du tenkt å bruke båten til anna enn rask kryssing av vassdrag, vil eg absolutt anbefale ein båt som er stor nok til at du får plass til føttene. Bakstussen på dei større og dyrare båtene er også til god hjelp for retningsstabiliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der er jeg uenig, har både gammel utgave fra ca 2004 (?) uten sprutrekk, skaffet meg senere et løst spruttrekk til å trekke over og kjøpte meg til slutt en ganske ny båt (2012) med andestjerten og integrert spruttrekk. Har padlet både store vann og elv og mitt råd er:

 

Kjøp med spruttrekk!

 

Det er tørt, det blir godt og varmt og ut/inn av båt går lett. Om du strammer opp dekket og blåser opp ringen rundt livet så kommer det minimalt med vann inn i båten. Komforten er MYE bedre når det ikke drypper vann fra åra konstant ned på beina dine.

 

Hvor lang er du/hvor lange er beina dine? Anbefaler deg å ikke kjøpe en Scout, men heller ta en av de større båtene. Om du leser på sidene til alpacka så sier de selv at Scouten er special purpose, du ofrer mye for å ha den så liten og lett. Når du først skal investere i en slik båt så er det greit å ha en som du kan ta med på en skikkelig tur med større sekk etc.  

 

Har selv denali llama og kunne godt tenkt meg 10 cm ekstra for beinplass (er 192 cm høy).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også spruttrekk sterkt. Synes det betyr veldig mye. Om det ligger vann oppå, bare presser jeg knærne litt opp så tømmes dekket greit. Det utgjør myye for kosen, spesielt i regnvær  :-) Om du finner ut at du vil pakke ekstra lett på noen turer, er det bare til å ta det av. Mitt er i allefall festet med glidelås, litt usikker på om det er slik på alle modellene, men antar det :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om du strammer opp dekket og blåser opp ringen rundt livet så kommer det minimalt med vann inn i båten.

 

Den einaste stramminga på spruttrekket er ein strikk rundt livet. Problemet er derimot at vatnet renn inn langs kanten av spruttrekket, der dette er festa til båten med glidalås og borrelås. Og så lenge spruttrekket ikkje evnar å få leda vatnet vekk fra båten, endar alt vatnet desverre nede i båten etter kvart. Eg skulle gjerne ynskje at det ikkje fungerte slik, men erfaringa mi er i alle fall at eg vert søkkvåt sjølv med spruttrekket på. Det er mogleg at spruttrekket har vore litt ulikt gjennom åra, og at tidlegare årsmodellar har fungert betre, min båt er 2013-modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 2013 modell. Der var det og en greie til å blåse opp rundt livet som gjorde at den satt høyt og tight. Med glideløs og borrelås godt festet virket det ikke som noe problem med vann. Har hevet knærne opp i trekket nå og da så rant det vekk med en gang. Jeg brukte den dog mest uten trekk da jeg hadde med bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kanskje må jeg bare godta at jeg kommer til å bli våt, og padle i en tynn stilongs eller eller liknende? 

 

Det synes jeg ikke. Har båt med spruttrekk og det er ikke meningen at du skal være klissblaut. Gå over glidelåser, sjekk at de er lukkert helt, blås opp pute, sørg for at du alltid har trekket godt opp på magen slik at vannet renner av og ikke ligger i en stor dam foran deg.

 

Dete skal være bra vanntett når det er rett satt opp, tror nok bare du må sjekke teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg også hørte litt rat ut. Riktignok lite jeg testet min med spruttrekket på men passet på at den var festet tight hele veien rundt. Så blåste jeg opp den dingsen og heve trekket så langt opp på kroppen det ville sitte.

Med litt "feil" padleteknikk ble det og minimalt med vann i båten når jeg padlet uten trekk. Evt får du vurdere padle i vadebukse e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skriver vel at spruttrekket skal stoppe 95% av vannet som kommer. Men 5% er jo fortsatt mye om en kontinuerlig spruter vann fra årene på trekket. Dette har nok mye med padleteknikk å gjøre også. Ser ihvertfall når jeg padler i kajakk kontra kamerater som har mye bedre padleteknikk så spruter jeg mye mer vann opp enn de gjør. Selv bruker jeg stort sett vadebukse når jeg padler siden jeg ofte gjør det i kombinasjon med fiske, og slik blir det nok med packraften også. Da er det jo også veldig praktisk om man må ut og skyve båten i steinete partier av mindre elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger. Mulig jeg kan flytte åreringene lengre ut på åren. De bør vel strengt tatt være så langt ute som mulig, uten at de går under vann ved padling? Det er helt sikkert mye rom for forbedring av padleteknikken, og første tiltak på agendaen bør vel strengt tatt være å minimere mengden vann som dras opp på trekket. Hadde litt problemer med å få spruttrekket til å holde seg skikkelig oppe, så mulig jeg ser på muligheten for å lage et borrelåsoppheng etterhvert. 

 

Tanken var at packraften til dels skulle erstatte vadebuksa på lengre turer. Ser for meg at det går greit å svinge fluestanga fra raften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det synes jeg ikke. Har båt med spruttrekk og det er ikke meningen at du skal være klissblaut. Gå over glidelåser, sjekk at de er lukkert helt, blås opp pute, sørg for at du alltid har trekket godt opp på magen slik at vannet renner av og ikke ligger i en stor dam foran deg.

 

Dete skal være bra vanntett når det er rett satt opp, tror nok bare du må sjekke teknikken.

 

Det er nøyaktig slik eg har brukt spruttrekket mitt, og eg vert klissvåt. Vatnet renn mot kanten av båten og finn seg veg gjennom saumar, glidelås og borrelås. Det er veldig lite av vatnet på spruttrekket som faktis renn ut av båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

MEN, det kan da umulig være meningen at man skal bli våt i packraften ? Blir man tilsvarende våt i en kajakk ? (jeg har aldri prøvd).

 

Slik eg har forstått det, er spruttrekk på kajakk konstruert for å halde vatnet ute. Altså utan glidelås, borrelås og saumar innanfor kanten av sittebrønnen. (Men eg har heller aldri prøvd kajakk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har de siste månedene padler flere lengre packraftøkter (6-8km) noen i mot- sidevind og halvmeters bølger. Jeg er som afe skuffet over vanntettheten i spruttrekket. Det varmer og luner og jeg ville aldri vurdert å padle uten, men hvis man ikke får vannet vekk fra trekket vil det etterhvert havne nedi båten. Det hjelper noe å løfte knærne, men noe vann ligger hele tiden på fremdekket.

 

Vannet kommer inn flere steder:

  • I fanget hvor den oppblåsbare kilen er sydd fast. Her lekker det igjennom sømmene. Dette er den som plager meg mest, da buksen blir våt. 
  • I fremre høyre hjørne i den lille åpningen mellom de to glidelåsene. Her er en 2cm åpning vannet kan renne rett inn.
  • Langs sømmen for glidelåsen på høyre side

I tillegg mistenker jeg det kommer inn noe i forbindelse med fremre glidelås, men her rekker jeg ikke frem med hånden for å sjekke under padling.

 

Jeg planlegger å forsøke å forsegle sømmene og har bestilt Polyurethan basert sømforsegling. Vanlig silikonbasert forsegling( slik som følger med telt) vil ikke feste seg og løsne etterhvert (ref www).

Hullet mellom glidelåsene må jeg klare å plugge med noe elastisk..

 

Fortsettelse følger

Geir

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Geir68 hvorfor er du skuffet?

 

Utfra hva du skriver så har du Cruiser Spray Deck, som Alpacka beskriver som semi-dry.  Mao så må man regne med at det kommer vann inn. ?

 

De har ett annet spruttrekk som heter Whitewater Spray Deck, dette er ment som ett alternativ for de som vil ha ett tilnærmet vanntett trekk.

Det sagt så har jeg opplevd å blitt våt i ræva når jeg har brukt det.  Har skrevet om det tidligere på forumet, men har funnet ut i ettertid at det var monteringsfeil fra min side. 

 

Ved bruk av Whitewater trekket, så skal det i utgangspunktet kun *kunne komme inn vann rundt strammingen i livet/magen. 

Men om man drar trekket litt lengre opp mot brystet, når man så tar på seg flytevesten over dette igjen, så er man veldig godt sikret mot vanninntrenging.

 

Man kan også risikere å få vann inn mellom trekket og "teltstangen" som holder trekket om man ikke får trekket ordentlig på plass (slik jeg i ettertid har lært at jeg ikke gjorde..),

 

 

https://alpackarafts.com/product/whitewater-spray-deck/

 

https://alpackarafts.com/product/cruiser-spray-deck/

 

*Edit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper noe å løfte knærne, men noe vann ligger hele tiden på fremdekket.

Du er tydelegvis kortare enn meg. Eg har ikkje plass til å rette ut føttene, så knea vil stramme opp spruttrekket uansett, eigentleg ganske ubehagleg. Eg har ikkje prøvd korleis det er utan knea løfta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skulle egentlig kjøpt en Yukon Yak (er 1.78), men valgte en Llama for padling med sykkel. Det er en utfording å få plass til padletak med en sykkel liggende på tvers på baugen.

Jeg prøvde en gang å padle med min regnbukse, men etter noe tid gikk fukten igjennom denne også. Det er prisen å betale for "pustende" regntøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv cruicer trekket og padler alltid i skallbikse om jeg skal padle noen timer. Om det er snakk om en 30 min bryr jeg meg ikke hva jeg har av bukse (gjelder flatt vann). Det kommer litt vann igjennom ja,men syns ikke det er mye og noe jeg kan leve med. Den er ikke 100% vanntett. Men jeg blir uten tvil mye mindre blaut med trekket på enn uten. Ville ikke padler over tid uten trekket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min packraft (2015-modell) er i alle fall spruttrekket uvurderlig. Padleteknikken er heller amatørmessig så det skvetter til dels mye vann på dekk spesielt om jeg drar på litt. Det aller meste av dette renner jo faktisk av. Over tid merker jeg litt lekkasje gjennom glidelås og noen sømmer men det er såpass til å leve med at jeg enda ikke har somlet meg til å dra over sømmene med aquaseal som jeg har tenkt.
Uten trekket ville jeg vært gjennomvåt på noen få hundre meter uten vanntett bukse

Quickfix av lekkasje i sømmer:

Aquaseal%200.75oz.jpg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Aquaseal (fåes kjøpt på steder de selger vadere eller dykkerutstyr), men denne er tyktflytende og vanskelig å påføre pent. 

 

McNett produserer også en egen Polyurethanbasert  søm forsegler :

post-1536-0-86889100-1435907272.jpg

som jeg har bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan sikkert tynnes ut med løsemiddelet de inneholder så det blir enklere å påføre. SilNett tynner jeg med vanlig white spirit (mineral spirit) og det er lett å påføre med en svamp som er klippet spiss. SilNett er silikon så det er brukes for å sømforsegle SilNylon produkter som telt og tarper. Usikker på hvilket løsemiddel som brukes i AquaSeal og SeamGrip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverandør anbefaler  Cotol-240 som tynner til Aquaseal. Dette har i tilegg en akselererende effekt på herde prosessen også.

Edit:

Ble nyskjerrig og fant frem til datablad på dette stoffet.

Dette tilsvarer Lynol for oss som husker det. (også kjent som metylbenzen, toluen og toluol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.