Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke som slipper inn vann


TomasOH

Anbefalte innlegg

Tok steget helt ut i august ifjor og kjøpe meg en Arc'Teryx Leaf Alpha jakke til nærmere 6000kr og har vært strålende fornøyd helt til nå nylig. For et par uker siden så fikk Trondheim en av de våte dagene sine og jeg kledde på meg skalljakken i god tro om at den ville holde meg tørr slik som den har gjort siden jeg fikk den.. Jada... 5minutter uti gåturen i pissregn var jeg betydlig våt på skuldrene på mellomlagsjakken (ikke svette).

 

Skulderpartiet på jakken er HELT klissvått, ytterstoffet på jakken suger til seg vann som en svamp på Gran Canaria sent i juli. Vannet preller heller ikke av på jakken lenger sånn som det har gjort før. Jeg hev den i vaskemaskinen med Grangers vaskemiddel, 40graders varme og ingen sentrifugering (akkurat som Arc'Teryx instruerer) og sprayet den deretter med Grangers impregneringsspray (igjen fulgte jeg Arc'Teryx sin video punkt for punkt) og tenkte at nå må det da være ordnet.

 

Ny dag med regnvær, posten har klaget på meg et par ganger om en pakke som må hentes og jeg kler da IGJEN på meg skalljakken i ende bedre tro om at jeg skal holde meg tørr hele den 10minutters lange veien det tar til posten. Yeah right.. 5minutt uti var jeg atter engang våt på skuldrene på mellomlagsjakken og ytterstoffet var igjen klissvått.

 

 

 

Da er mitt spørsmål til dere here inne, er det noen som har opplevd noe lignende og har en løsning som funker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det kun skulderpartiene som var bløtt?
Kan det være at stoffet er slitt pga bruk av sekk?

Det første som slo meg var at sømmene kan være lekk. Har du sjekka teipen?

 

Jeg synes det er rart at en så god jakke skal bli så fort dårlig. Spesielt om du ikke har vært ganske hardfør mot den.

Stikk innom butikken du handlet den i (om den er i nærheten)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger regnet seg utenpå stoffet som om det preller av jakken, eller trekker det inn i stoffet med en gang? Dersom det første, ville jeg sjekket jakken, og hinnen på innsiden for hull i de områdene det trekker inn vann.

Var jakken veldig skitete før du vasket den?

Det som fort kan skje er at det sitter igjen skitt i porene på gore tex stoffet. Et tegn på det kan være om det virker som det trekker til seg vann nesten som dopapir med en gang det begynner å regne.

 

Kan hjelpe med en stiv klesbørste ala den blå klesbørsten 3/4-deler av forsvaret tror er en skobørste. Fungerer sikkert med typ neglebørste også. Børst grundig og vask den nytt.

 

Husk å tørk jakken i trommel etterpå.

 

Håper det ordner seg!

 

 

I tillegg sitat fra sportslager.no som kan være lurt:

"For å maksimere impregneringen og puste egenskapene kommer Gore-Tex yttertøy med en DWR (Durable water repellent) behandling på yttersiden. Denne DWR er det som får vannet til å perle seg og rulle av materialet, og det er det som holder yttermateirialet fritt for vannhinnen, slik at svette og kroppsvarme kan passere gjennom membranet fra innsiden.

Over tid vil vanlig vask og eksponering mot elementene slite på DWR (Durable Water Repellant) belegget.  Når denne varige impregneringen svekkes, vil vann ikke lenger ”perle” seg på plagget, og yttermaterialet vil absorbere litt vann.  Gore-Tex barrieren under yttermaterialet vil fortsatt hindre denne fuktigheten fra å trenge igjennom jakken.

Den beste måten å fornye DWRen er å vaske plagget i henhold til vaskeinstruksjonene å plagget, og eventuelt bruke et strykejern på mediumvarme med damp. Dette vil bidra til å re-sette plaggets evne til å perle vann på yttersiden, så lenge den originale impregneringen fortsatt er på plagget."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke skittent at all før vask, må isåfall være fra regnværet som har sluppet fra seg skittent vann. Ytterstoffet preller ikke av vannet at all, det trekker rett inn i ytterste lag på jakken og deretter greit gjennom resten av jakken. Er ingen tydelige hull i jakken og teipen og alle sømmer er hele og fine. Det er rett og slett gjennom selve stoffet i jakken og ikke noen skjøter som tar inn vann. Det er sånn generelt over hele jakken, noen plasser så preller vannet av til en viss grad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Etter mitt syn skal det ikke være noen grunn til at en jakke i gore-tex skal slippe regn gjennom når vadebuksene vi bruker i gore-tex holder tett år etter år med røff bruk og uten bruk av impregnering av noe slag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ytterstoffet ikke lenger virker er så sin sak. Det er slitasje og kanskje får du orden på det med en eller annen impregnering eller regndans som allerede forslått.

 

Men at regn trekker gjennom Gore-Tex så raskt er merkelig. Sikker på at det ikke er kondens? Jeg har lettere for å tro at det er mangler i pustingen enn vanntettheten.

Etter hva du beskriver, så skulle et en avis under et vannglass med jakka mellom bli våt. I så fall er det rett tilbake til butikken for reklamasjon. Hvis ikke, vel, gratulerer, Gore-Tex'en virker omtrent som den skal, dvs. vanntett med litt pusting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ytterstoffet ikke lenger virker er så sin sak. Det er slitasje og kanskje får du orden på det med en eller annen impregnering eller regndans som allerede forslått.

 

 

Som skrevet da så er jakken ikke 1 år engang og brukt på enkle fjellturer samt som hverdagsjakke så at den er slitt er nok usansynlig. Som jeg også har skrevet i første post så har jeg impregnert den på nytt og fulgt Arc'Teryx sine punkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke vannet preller av, men trekker inn i ytterstoffet, tror jeg også det kan være kondens. Jakkens overflate (på innsiden) kjøles ned av regnvannet som trekker inn og blir liggende i ytterstoffet, slik at lufta like innenfor når duggpunktet, og vann dermed kondenserer på innsiden av jakken. Sånn vil det alltid være med tynne skalljakker. Selv om du ikke føler at du svetter vil luftfuktigheta innenfor jakken være en del høyere, og det blir lettere kondens mot en kald overflate. Vet ikke om vanntrekt ytterstoff også svekker pusteevnen, som kanskje forverrer problemet med luftfuktighet. 

 

Det er vanskelig å opprettholde stoffets evne til å prelle av vann, med mindre du pøser på med impregnering jevnt og trutt. (Hverdags)slitasjen gjør at overflaten på stoffet børstes/rufses litt opp, og dermed har det mye lettere for å trekke vann enn før, selv om du har impregnert. Jeg har gitt opp å skulle holde meg knusktørr i vått vær, orker ikke impregnere jakken i det uendelige. Kler meg heller med et lag ull eller to, som gjør opplevelsen mye bedre, selv om det blir litt fuktig på innsiden av jakken. Tynn bomull til hverdagsbruk innenfor en skalljakke i vått vær føles etter min erfaring oftest klamt hvis jeg beveger på meg (uten at jeg nødvendigvis svetter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er livstidsgaranti på gore-tex :-) Jeg fikk akkurat splitter ny Arc'teryx beta jakke som erstatning for en 8 år (!!) gammel beta som ikke lenger var vanntett. Kontaktet Arc'teryx kundeservice via kontaktskjema på internett, sendte jakken etter avtale til testing og fikk ny. Super service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har iløpet av kvelden snakket med butikken jeg kjøpte jakken hos og de har satt meg videre i kontakt med goretexservice så jakken blir sendt inn dit til testing så får jeg se hva de sier. Må bare få unna de 2 planlagte fjellturene før jeg har fra meg jakka. Kjedlig uten goretex i fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye impregneringsspray brukte du? Etter min erfaring må man bruke ganske mye. Du putta jakka i tørketrommel etter impregnering? Jeg visste ikke at man ikke skal kjøre sentrifugering så det har jeg gjort.

 

Bruker mye ja, siste forsøk som ble gjort nå var med wash inn impregnering (har ikke regnet her enda så vet forsåvidt ikke om det funket). Ja den går i tørketrommelen på medium varme i 30minutt. Sentrifugering kan over tid rive fibrene i goretexen fra hverandre som igjen gjør at du hvertfall ikke har vanntett jakke. Arc'Teryx anbefaler hvertfall folk å unngå sentrifuga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.