Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmelagd lettvektskart


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Kart på tur er en selvfølge om man oppholder seg i ukjent terreng. Først og fremst for å finne frem naturligvis, men også for å kunne planlegge ruta bedre, for å gå utenom stup og andre risikofylte farer.

En kartmappe og et turkart veier fort 200-300 gram og er i seg selv ikke all verden, men er du på jakt etter å kutte på vekta, så er det enkelt å spare inn litt. Et turkart inkluderer store områder man ikke har behov for, så jeg printer kun ut det kartet jeg trenger for ruten på ut.no. Jeg laminerer det og sitter igjen med et vanntett kart på 17 gram inkludert reimen til å ha rundt halsen. http://uteligger.com/wordpress/?p=1500

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Kart på tur er en selvfølge om man oppholder seg i ukjent terreng. Først og fremst for å finne frem naturligvis, men også for å kunne planlegge ruta bedre, for å gå utenom stup og andre risikofylte farer.

En kartmappe og et turkart veier fort 200-300 gram og er i seg selv ikke all verden, men er du på jakt etter å kutte på vekta, så er det enkelt å spare inn litt. Et turkart inkluderer store områder man ikke har behov for, så jeg printer kun ut det kartet jeg trenger for ruten på ut.no. Jeg laminerer det og sitter igjen med et vanntett kart på 17 gram inkludert reimen til å ha rundt halsen. http://uteligger.com/wordpress/?p=1500

 

 

Du tørker ikke kartene i ovnen altså? :) Spøk til side, dette var en god ide! Takk for tipset!  :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dei nedlastbare karta frå Kartverket, er det ein enkel sak å skrive ut kart frå eige kartprogram med akkurat det rutenettet og den målestokken ein sjølv vil ha. Å kombinere med nokre wms-kilder, er det også enkelt å legge på skredfarekart og usikker is og anna interessante tema på same kartet. Moglegheitene er uendelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dei nedlastbare karta frå Kartverket, er det ein enkel sak å skrive ut kart frå eige kartprogram med akkurat det rutenettet og den målestokken ein sjølv vil ha. Å kombinere med nokre wms-kilder, er det også enkelt å legge på skredfarekart og usikker is og anna interessante tema på same kartet. Moglegheitene er uendelege.

 

Hvilket kartprogram anbefaler du for å åpne filene fra kartverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart løsning om man har en lamineringsmaskin for hånd.

Selv har jeg begynt å kjøpe de nye vanntette kartene og da slipper jeg å bruke kartmappe, de veier ikke mer en ca 40 gram heller.

 

Jeg synes du har mange opfinsomme og inspirerende inlegg :phone:  fortsett med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart løsning om man har en lamineringsmaskin for hånd.

Selv har jeg begynt å kjøpe de nye vanntette kartene og da slipper jeg å bruke kartmappe, de veier ikke mer en ca 40 gram heller.

 

Jeg synes du har mange opfinsomme og inspirerende inlegg :phone:  fortsett med det :)

Smak og behag. Men ei kartmappe, kan du ha hengende rundt halsen ved behov. Og det blir vel litt værre med store plastlamminater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan også printe rett på plast ark (hvis en har laserprinter). 

Det blir ikke like holdbart som laminering, men for engangsbruk, helt OK. Da blir det så lite at en kan brette det sammen i lårlommen el. Dette er veldig greit på småturene hvor en ikke har behov for kart hengende rundt halsen, men bare ta frem iblandt. eller som backup-kart i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et lite juksetriks. Jeg har et vanntett kamera med ganske stor skjerm. Hvis jeg tar et bilde av kartet kan jeg lese det på skjermen. Det samme kan man selvsagt med en vanntett mobil. Om ikke annet en grei nødløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg scanner det utsnittet jeg trenger på dette A3 plastpapiret (dobbeltsidig). Helt vannfast og meget holdbart. Har hatt et kart for lokal området i lomma i mange månder er kun blitt litt slitt i brettene og vått har det vært mange ganger.

http://www.riteintherain.com/inventoryD.asp?item_no=6518&CatId={1004038B-233D-40EC-81BA-A67A24CCD56A}

har også prøvd arkene til inkjet men de er ikke like holdbare for mekanisk slitasje men holder seg også meget bra m.h.t. fuktighet.

Har ikke veid arket men det er lett og utrolig sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt smart ide såfremt man har rutenett og kjent målestokk på utskriften.

Men liker de "nye" turkartene som er på vannavisende papir og trykk på begge sider. På et A4 får man veldig lite med av området. Halve moroa på tur er jo å studere kart og planlegge nye turer, da beveger man seg for ut av A4 formatet som passet akkurat til denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.