Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotokonkurranse 2014 (Vinter)


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Vi deler fotokonkurransen inn i Vinter, Vår, Sommer og Høst.

Frist for innsendelse av bilder for Vinterbilder blir 15 April og bildene må være tatt i perioden 1 desember til 15 april 2014.

 

Tema for bildet er årstiden man sender inn for.

 

Regler:

  • Man kan delta med ett bilde. Send det bildet du ønsker å delta med på epost til [email protected]. Det må være tatt i tidsperioden fotokonkurransen omhandler og Exifdata må være lesbare.
  • Merk bildet med tittel. Skriv ditt brukernavn på forumet og ditt navn og adresse.
  • Bildet må være i liggende format og være i JPG og i beste kvalitet du kan få med ditt kamera. Vi vil kontrollere bildekvaliteten før vi legger bildet ut på forumet. Typiske små mobilbilder går altså ikke.
  • Når vi har mottatt bildet blir det lagt ut i en post som et anonymt bilde med din tittel.
  • Innsendere kan kun delta med bilder de selv har fotografert. Det er innsenders ansvar å sørge for å ha opphavs- og/eller fotorett til bildene og å sørge for at eventuelle personer på bildene har godkjent at bildene offentliggjøres.
  • Det er et krav at man har minimum 5 innlegg på forumet for å kunne delta. Medlemmer som har mer enn 5 innlegg kommer i kategorien "Aktive medlemmer" automatisk.
  • Dere eier fortsatt bildene selv, men godtar at vi i forumet bruker bildet i en kalender eller kanskje på andre effekter/premier. I den grad det er praktisk mulig, vil bildene bli kreditert med opphavsmannens navn.
  • Bildet vil gå til avstemming og de 3 beste bildene vil gå til kalender 2015 og bildene vil bli fordelt på de 12 månedene som det passer best

Som førstepremie til fotokonkurransen for vinterbilder stiller Highpoint på Oppdal med en jakke til en verdi av ca 3000,- Highpoint Explosion viss vinneren blir en dame, og Highpoint Protector om det blir en mann som vinner.

 

hp_explosion.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er det kun billeder taget i Norge der kan indsendes ?

Neida.

 

Jeg ser at jeg glemte å nevne tema. Tema i fotokonkurransen er denne gangen "Vinter". Neste gang "Vår", osv..

 

Skal oppdatere den infomasjonen. Jeg har klar en premie nå - og jeg venter tilbakemelding fra flere som jeg har spurt før jeg sender ut en info-epost i morgen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser unekteleg rart ut at ein ikkje kan delta med bilder fra påskehelga i kategorien vinter. Det neste er vel at fristen for vårbildene vert før våren kjem til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser unekteleg rart ut at ein ikkje kan delta med bilder fra påskehelga i kategorien vinter. Det neste er vel at fristen for vårbildene vert før våren kjem til fjells.

 

Hvilke datoer ville du hatt da?

 

Det er vel ikke noe som tilsier at man ikke kan delta med bilder fra påskehelgen selv om det er vår? Skal vi også vente til det blir vår i høyfjellet før vi tar avstemmingen om vårbildene mener du? Hos oss er det rundt 15 Juli eller enda senere lenger nord opp i høyden.

 

Det er forumets medlemmer som stemmer over bildene og hver enkelt kan selv gjøre seg opp en mening om hva de legger i de forskjellige temaene. For meg er det absolutt vår å kunne gå på ski i påsken - for eksempel..

 

Vi skal ha 12 vinnerbilder i 3 avstemminger. Altså 4 avstemminger som skal være ferdig i god tid før 1 desember, og "egentlig" burde avstemmingen for vinter vært i gang for lenge siden det er månedene desember, januar og februar vi stemmer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss på nordvestlandet som ikke har hatt vinter på snart 12 måneder?  :pirate:

hehe,,. Kalenderen styrer. Burde være nok regn å ta av der - så gode regnværsbilder kunne sikkert gjøre susen :)

 

Jeg er mer opptatt av at jeg ikke får inn premier - eller svar på mine henvendelser. Har fått en førstepremie nå - en jakke til 3000,- så det er jo bra, men kunne absolutt ha tenkt meg noen flere skikkelige premier, men mulig vi ble litt godt vante i fjor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvilke datoer ville du hatt da?

 

Det er vel ikke noe som tilsier at man ikke kan delta med bilder fra påskehelgen selv om det er vår? Skal vi også vente til det blir vår i høyfjellet før vi tar avstemmingen om vårbildene mener du? Hos oss er det rundt 15 Juli eller enda senere lenger nord opp i høyden.

 

Det er forumets medlemmer som stemmer over bildene og hver enkelt kan selv gjøre seg opp en mening om hva de legger i de forskjellige temaene. For meg er det absolutt vår å kunne gå på ski i påsken - for eksempel..

 

Det er sjølvsagt god tid til å ta vinterbilder før påske, men likefullt er det i påska at flest er i fjellet, og då synest eg det er synd at bildene frå denne veka ikkje kan vera med i konkurransen. Sjølv om eg synest at innsendingsfristen for vinterbilder er feil, bør du ikkje endre denne no når han alt er annonsert.

I låglandet er det sikkert vår i påska, men er ikkje dette fjellforum? Ja, eg meiner at vårbildeavstemminga ikkje bør finne stad før det har vorte vår i fjellet. Etter mitt syn, vil det vera bom på temaet å stille med eit vinterbilde når temaet er vår. Eg ville ikkje tenke tanken å bruke eit påskebilde i ein vårbildekonkurranse, og eg ville heller aldri stemme på eit typisk påskebilde i ein slik konkurranse.

Innsendingsfristen for vinter burde etter mitt syn ikkje vera før etter påske. 22. april ville vera greit i denne samanhengen, altså bare ei veke seinare enn fristen som er satt. Om datoen hadde vore 1. mai, ville det likevel vore god til til avstemning før vårkonkurransen. Men fristen er allereie satt og bør ikkje endrast no. Frist for vårbildene har du jo eit godt forslag på sjølv. Startdato for vårbildene treng jo ikkje vera same dato som avslutningsdatoen for vinterbildene, så den som er i stand til å ta vårbilder i påska, bør få lov til å stille med dette i vårbildekonkurransen. Sumarbildefristen kan ver ein gong sist i august. For haustbildene, må det i alle fall vera lov å stille med bilde fra 20. august. Innsendingsfristen for haustbildene må sjølvsagt tilpassast for å rekke avstemning tidsnok for etterarbeidet før 1. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel @afe - vi skal som kjent ha en kalender som har bilder for månedene desember - januar og februar - blir vel feil med et påskebilde da? Heller tung snø og julepynt spør du meg.

 

Neste avstemming blir månedene mars- april og mai. Det skulle da passe godt å ha med et påskebilde på en kalender for denne perioden.

 

Selv om vi er fjellforum kan folk stille med all slags type bilder. Eneste grunnen til at vi ikke er i gang har vært at jeg har slitt med å få tak i premier - men nå ser det ut til å løsne heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler fotokonkurransen inn i Vinter, Vår, Sommer og Høst.

Frist for innsendelse av bilder for Vinterbilder blir 15 April og bildene må være tatt i perioden 1 desember til 15 april 2014.

 

Tema for bildet er årstiden man sender inn for.

 

 

Vel @afe - vi skal som kjent ha en kalender som har bilder for månedene desember - januar og februar - blir vel feil med et påskebilde da? Heller tung snø og julepynt spør du meg.

 

Neste avstemming blir månedene mars- april og mai. Det skulle da passe godt å ha med et påskebilde på en kalender for denne perioden.

 

Kva som er kjent for deg, er ikkje nødvendigvis kjent for alle andre. Utfra åpningsinnlegget ditt, trudde eg at temaet for konkurransen var "årstiden man sender inn for" og at årstidene var "Vinter, Vår, Sommer og Høst". I det siste innlegget ditt, ser det ut til at temaene har endra seg til "månedene desember - januar og februar" og "månedene mars- april og mai". Det er ikkje enkelt å delta i ein konkurranse der reglane endrar seg kontinuerleg. Det virkar rett og slett useriøst og lite gjennomtenkt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva som er kjent for deg, er ikkje nødvendigvis kjent for alle andre. Utfra åpningsinnlegget ditt, trudde eg at temaet for konkurransen var "årstiden man sender inn for" og at årstidene var "Vinter, Vår, Sommer og Høst". I det siste innlegget ditt, ser det ut til at temaene har endra seg til "månedene desember - januar og februar" og "månedene mars- april og mai". Det er ikkje enkelt å delta i ein konkurranse der reglane endrar seg kontinuerleg. Det virkar rett og slett useriøst og lite gjennomtenkt ut.

 

Reglene var kanskje litt uklare og det skal jeg da rette opp - men å si at reglene er endret er vel noe drøyt.  Skal konkurransen bli best mulig er jeg avhengig av innspill. Egentlig burde konkurransen og avstemmingen startet i Mars - men på grunn av et innspill som kom i en annen tråd samt manglende premier har det blitt utsatt - uten at jeg ser noe kjempestort problem i det.

 

Vi skal jo ha 4 avstemminger siden det er 4 temaer og siden det skal være til en kalender må det nødvendigvis være 3 måneder hver gang - og det må nødvendigvis være desember til februar på den første. Ikke sant?

 

Slike konkurranser blir ikke bedre enn det vi - altså medlemmene - gjør det til, og siden vi er i starten her nå så tar vi i mot innspill - uten at jeg helt noe stort problem i det.

Postkassen der bildene blir sendt til blir overvåket av @Phaser og etter hvert som bildene blir sendt inn blir de lagt ut i forumet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Reglene var kanskje litt uklare og det skal jeg da rette opp - men å si at reglene er endret er vel noe drøyt.

 

Vi skal jo ha 4 avstemminger siden det er 4 temaer og siden det skal være til en kalender må det nødvendigvis være 3 måneder hver gang - og det må nødvendigvis være desember til februar på den første. Ikke sant?

 

 

Å endre temaene så ettertrykkeleg (særleg fra "Vår" til "månedene mars- april og mai" ) som du har gjort frå post #1 til post #10 i denne tråden, er å endre reglane. Det er i alle fall veldig forskjellige bilder eg assosierer med desse to temaene, og det er ytterst få av mine fjellbilder som passer inn i begge desse temaene. Poenget mitt er at dette burde du tenkt på før du definerte temaene i konkurransen.

Når får me vite det endelege temaet som skal leverast inn i neste månad? Vert temaet "Vinter" som fyrst annonsert, er det greit, men dersom temaet vert "månedene desember - januar og februar" og påskebilder ikkje er ynskjeleg, er det allereie i seinaste laget å skape noko godt bilde for konkurransen.

Korleis du vil dele opp kalenderen din, får vera ein annan sak. Å skrive at kalenderen nødvendigvis må starte med desember, kan det sjølvsagt stillast spørmål ved, i alle fall dersom du har håp om å få solgt kalenderar som julegåver. Men dette vil eg ikkje elgge meg borti.

Det er konkurransen eg gjerne ville hatt litt meir veldefinert, for å vurdere om eg sjølv skal delta og i så fall kva eg skal delta med. Akkurat no heller det mot at eg droppar det, og i så fall avstår eg fra å stemme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@afe - jeg har ikke endret på tema noe sted som helst - det har stått det samme hele tiden - Tema for bildet er årstiden man sender inn for.

 

Og konkurransen må starte med et bilde fra desember skal vi klare å få trykket det til jul - slik som i fjor. Kalenderen starter selvsagt fra Januar 2015. Som i fjor det også.

 

Siden du er så engasjert i dette kunne du kanskje tenke deg å hjelpe til med dugnaden det er å få det til i fellesskapet?  F.eks. skaffe premier og sponsorer for oss e.l.? I fjor delte vi jo ut premier for en anseelig sum til medlemmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og årstidene har du endra fra "Vinter, Vår, Sommer og Høst" til "månedene desember - januar og februar", "månedene mars- april og mai" osv. Slik les i alle fall eg innlegg #10. Dersom eg har missforstått dette, får du ha meg unnskyldt. Dersom du har tenkt å stoppe vår-konkurransen sist i mai, tviler eg på at eg kan delta med temaet vår. Etter innlegg #12 såg det ut som du skulle lage ein kalender som starta med desember, noko eg heldigvis hadde missforstått. Og kunkurransen treng ikkje ha lik lang tid på kvart tema, dersom det er det du prøver å antyde. Dersom du deler opp året i januar-februar-mars-april (bare halve april og ta med desember 2013 også ettersom dette allereie er annonsert) for vinter, mai-juni for vår, juli-august for sumar og 20.august til ein praktisk avslutning for å få kalenderen ferdig før jul for haust, hadde mykje vore løyst. Eg ser heller ingen problem i ein viss overlapp i tidsromma så lenge temaet vert brukt. Og nei, eg er på ingen måte interessert i å hjelpe til med ein konkurranse eg har så liten tru på. I beste fall kan eg tenke meg å delta i konkurransen, i verste fall avstår eg også fra å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, eg er på ingen måte interessert i å hjelpe til med ein konkurranse eg har så liten tru på. I beste fall kan eg tenke meg å delta i konkurransen, i verste fall avstår eg også fra å stemme.

Det er jo medlemmene selv som har etterspurt konkurransen flere ganger og jeg har selv vært i tenkeboksen lenge før jeg satte i gang med det igjen. Jeg ser ikke helt det samme i post nummer 10 som du gjør, men det er nå så.

Setter pris på andre innspill eller ide'er. Om noen har ønske å bidra i driften av dette så hadde det vært fint. Spesielt dette med å skaffe premier.

 

Helsport stiller med 2 store premier til konkurransen - noe som er kjempebra syns jeg. Detaljer er ikke på plass enda - men blir det mer pes om dette tar jeg de premiene selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gir jo motivasjon til å ta med speilrefleksen på tur fremfor kun et mobiltelefonen. Får se på den ekstra vekten som trening.

Jeg er ikke den største deltageren på en slik konkurranse, men setter umåtelig stor pris på initiativet og tiltaket. Jeg gleder meg allerede til å nyte alle de flotte motivene jeg skal få studere.

Og om sommerens bilder skal inneholde snø og høstens bilder kun være tatt i storby blir ravende likegyldig når totalen og rammen er så bra som den er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden må bildet være i liggende format?? Mange motiver egner seg bedre stående enn liggende.....

Det skal bli en kalender til slutt er meningen. Så da er valget mellom stående eller liggende motiv på alle 12 bildene som er utfordringen. Det er mest naturlig å ha en kalender med liggende motiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg eksporterer fra Lightroom er det kun opptaksdato og klokkeslett som følger med av info .Er dette nok dokumentasjon på når bildet er tatt? Kan alternativt sende med raw filen for dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg eksporterer fra Lightroom er det kun opptaksdato og klokkeslett som følger med av info .Er dette nok dokumentasjon på når bildet er tatt? Kan alternativt sende med raw filen for dokumentasjon?

Skal ikke gjøre det verre enn det er - men det skal være mulig å eksportere med alle exif data inntakte under Metadata. Om du ikke får det til så er det også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ser ikke helt det samme i post nummer 10 som du gjør, men det er nå så.

 

OK, då beklagar eg at eg missforsto det innlegget, og med det skulda deg for å endre reglane undervegs. Eg synest det er synd at det vert brukt datorammer som ikkje tar hensyn til årstidene i fjellet, men det får så vera. Konkurransen er tydelegvis ikkje noko for meg.

Lykke til vidare, og måtte den beste vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.