Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med valg av sekk. Rulletopp eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei og god kveld folkens!

Registrerte meg her for å spørre litt om hjelp angående valg av sekk.

 

Har dessverre ikke vært på så mange friluftsturer tidligere, men nå har jeg bestemt meg for at det skal bli andre boller. Da jeg plutselig fant en Bergans Trollhetta 75L sekk på G-sport for et par dager siden kjøpte jeg denne, det var vel egentlig mest et impulskjøp fordi jeg viste at jeg kom til å trenge en skikkelig tursekk og mest fordi den var til halv pris (1249kr). Men etter at jeg har tenkt litt mer på det er jeg redd for at sekken kan bli litt i minste laget på turene jeg har sett for meg.

 

Har vært litt på nettet og sett på andre sekker og har kommet over en Bergans Alpinist 2 m/rulletopp 110L til 1499kr (ordinær pris 3900 :o)

 

53491.jpg

 

Dette er altså bilde av sekken jeg fant (Bergans Alpinist). Men så lurer jeg litt på det med rulletopp da, noen som har noe erfaring med dette i forhold til en "vanlig" sekk? For å være helt ærlig så synes jeg det ser mye mindre praktisk ut med såkalt rulletopp, men det kan jo være bildet som lyver litt. Men jeg hadde satt veldig pris på litt informasjon fra noen som har liknende system, ser for meg at det blir vanskeligere å feste sovepose/telt/underlag utenpå en slik sekk enn en vanlig og i tillegg så ser det ut som det er veldig få tilleggslommer.

 

Hvis jeg hører mye negativt om denne rulletopp sekken går jeg heller all in og kjøper den vanlige versjonen av Bergans Alpinist 110L sekken selv om den koster 900kr mer. Legger ved et bilde av denne også så er det lettere å sammenlikne.

 

53492.jpg

 

 

Jeg føler ihvertfall uansett at jeg må bytte den første sekken jeg kjøpte og kjøpe noe større isteden.

 

Da gjenstår det vel bare å takke på forhånd for alle svar dere kunne bidratt med.

 

Mvh. Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen på forumet :)

 

Jeg har ingen for eller mot når det gjelder rulletopp.

Har begge deler og kan ikke si jeg tenker over forskjellen.

Men når det kommer til sekkestørrelse:

Telt, sovepose, liggeunderlag, osv skal helst på innsiden av sekken.

Hvis ikke blir den kjip å ha på ryggen.

Og om du ikke skal på flere uker lange turer i starten og skal bære hermetikk som tar stor plass så burde sekken du har kjøpt være mer enn nok.

110L er veldig stort, og det blir tungt ettersom du kommer til å bære med mer enn du trenger av utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil endeligt bare skrive det samme som Eirik78

Rulletop eller vanligt, ikke den storer forskel. Og 75 liter er nok til at havde plads til udstyr for en ukes tur. Brug heller penge på et bra telt og en bra sovepose. Personligt har jeg haft vandre utstyr og mat til en uke plus breutstyr i en 70 liters og det gik så med mindre du tænker dig på veldig lang tur ville jeg holde fast i den sæk du har købt. Jeg har også haft vinterutstyr til en uke i samme sækken. Det lærer dig blot at tage det med du trenger og lad resten blir hjemme, noget du blir glad for når du skal bære den. Hvis du så i fremtiden får brug for en større så køb da, der er regle med sække at de bliver flydt og det er ligemeget hvilken størrelse de har. 

Jeg købte selv en 100 liters ret da jeg startede med at vandre med det resultat at jeg havde alt for mye med mig. Nu bruger jeg en 55  liter til vandre sæk på sommeren og 70 liter hvis jeg skal på tur i mere end 10 dag.

Velkommen til iøvrigt altid dejligt at folk komme sig igang med friluftsliv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikk 75 liter er masse plass. Kommer litt an på hva man skal ha med, om man er på tur med flere og deler utstyr eller bærer alt alene.

Hadde en 60 liter, kom ikke på 2 netters tur i marka engang med den før den var full. sikkert fordi jeg skal he med fiske og kamerautstyr etc.

Jeg bruker 125 liter til vanlig. Sjelden den er helt full men år uansett alt jeg har med inni sekken, Liker ikke ha litensekk med masse ting stroppet utenpå.

 

Rulletopp eller ikke er ikke så stor forskjell. Rulletopp mangler dog rom da som topplokket har. å hvis du liker mange rom i sekken er jo rulletopp dumt. Dog er sekken en del slankere så skal du bruke den "trange steder", med ski etc kan den første være å foretrekke. Bra pris på den er det hvertfall. Stikk innom og test de. De er ikke helt like, bl.a er hoftebbeltet ny versjon på den med topplokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med størrelsen er avhengig av det andre utstyret du har. Hvis soveposen din er en gammel fiberpose tar den tre ganger plassen som en dunpose. Et digert gammelt telt tar mye mer plass enn et lite et osv..

 

For meg er det viktig å ha mange lommer utenpå sekken, for å få rakst tak i småting jeg trenger underveis. Sekker med rulletopp har ikke topplomme. Som regel har de minimalt med andre lommer utenpå også. Jeg synes det er unødvendig å måtte åpne sekken for å få tak i disse tingene. Selve patenten med rulling er god nok. Det holder tett, og det sparer vekt på sekken. Det er lommene som er avgjørende for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde en 60 liter, kom ikke på 2 netters tur i marka engang med den før den var full. sikkert fordi jeg skal he med fiske og kamerautstyr etc.

 

Å ha fotoutstyr i sekken, gjer det alt for vanskeleg tilgjengeleg. Sjølv har eg alltid kamera lett tilgjengeleg i ei vanntett fotoveske på brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikk 75 liter er masse plass. Kommer litt an på hva man skal ha med, om man er på tur med flere og deler utstyr eller bærer alt alene.

Hadde en 60 liter, kom ikke på 2 netters tur i marka engang med den før den var full. sikkert fordi jeg skal he med fiske og kamerautstyr etc.

Jeg bruker 125 liter til vanlig. Sjelden den er helt full men år uansett alt jeg har med inni sekken, Liker ikke ha litensekk med masse ting stroppet utenpå.

Men nå skriver jo fyren at han har lite erfaring. Da er det kanskje lurt å starte litt i det små og ikke laste opp en gigantsekk på første tur. Men det er klart, om man skal ha med familien på tur etc. må man fort ha en større sekk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgetur med 65-liters sekk (bildet under): To overnattinger. Alt utstyr inni sekken også telt og liggeunderlag. Teltet, et Helsport Ringstind light 2, soveposen en Helsport Lom fiber. Fjellduk. UL Stormkjøkken på gassboks. Dette i tillegg til mat, klær, fiskeutstyr (stenger på utsiden). Fremdeles plass i sekken. Lokket kan løftes noe også. Holder bra til en ukestur.

 

DSC02732.jpg

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgetur med 65-liters sekk (bildet under): To overnattinger. Alt utstyr inni sekken også telt og liggeunderlag. Teltet, et Helsport Ringstind light 2, soveposen en Helsport Lom fiber. Fjellduk. UL Stormkjøkken på gassboks. Dette i tillegg til mat, klær, fiskeutstyr (stenger på utsiden). Fremdeles plass i sekken. Lokket kan løftes noe også. Holder bra til en ukestur.

 

 

 

:)

 

Sånn offtopic: Telt kan jeg forsåvidt forstå. Et lite lett 1/2-manns, men dere forventer ikke å få plass til enkle underlag av typen Ajungilak bamse inni sekken sant? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar allerede, og takk for velkomsten. 

 

Dette ble visst vanskelig, håper det er greit at jeg spør litt mer. Jeg vil jo tross alt få en sekk jeg er fornøyd med når jeg først kjøper det.

 

Eirik78 nevnte at jeg burde unngå å feste ting som sovepose, telt og liggeunderlag på utsiden av sekken fordi den ble ubehagelig å bære, men er det ikke vanlig å feste slike ting under topplokket på ryggsekken? Kanskje dette regnes som innside, ikke vet jeg. Isåfall hvis det fungerer greit hvordan vil det bli å feste en sovepose på samme sted på sekken med rulletopp? 

 

Nå har jeg også kommet over en Bergans Trollhetta på internett, men denne er 95L altså 20L større og den koster bare 349kr mer enn den jeg har nå.

 

Selv om mange av dere mener at 75L er mer enn nok tror jeg nok at jeg må kjøpe noe litt større. Skal ha med utstyr til meg selv + mat til 3-4 personer for bortimot en uke.

 

Hvis dere mener at det ikke er stor forskjell på vanlig sekk og den med rulletopp er den med rulletopp fortsatt et alternativ, kanskje med et par frontlommet for å feste på skulderremmene (noen sånne) for å få litt flere lommer med lettere tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmmer litt an på hvor tung du regner med sekken blir på tur. Brodern har Trollhetta 95. Forsåvidt en helt fin sekk men jeg synes ikke den er så god når det blir for mye vekt i den. Er du ofte tungt lastet er Alpinist bedre valg.

Et bra alternativ i 95 liter er Arcteryx Bora 95, men ikke sikker på om den er i produksjon lenger. Mulig du finner noen som har den enda.

Så har du Gregory Whitney 95, på salg på Sportsnett.

Ny modell fra Osprey som har fått bra omtale er Xenith serien. 88 liter bør være en passe størrelse av den.

Dog er de 3 siste en del dyrene enn Trollhetta da. Men det er nok en grunn til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg synes personligt godt at skumplast underlag kan komme uden på sækken. For mig er der to hoved grunde til ikke havde ting uden  på. Først og  fremmest at det enter balance punktet på sækken, ofte lengere bag, hvilket ikke er optimalt. Ofte vil det som henge uden på også være mindre stabilt end ting inden i sekken noget som kan udfordre balancen. Liggeunderlag påvirker ikke disse 2 så mye i mine øjene, da det er veldig lett i forhold  til sit fylde. Det oppustelie underlag på den anden side ligger altid i sekken, det fylder da også en del mindre. 

Den anden ting som er vigtig er at undgå at miste ting som henger uden på sekken, noget som fort kan ske i skov eller krat.

Jeg betragter det at spænde ting fast under låget som at det er uden på sækken, og sætter derfor gerne mit skum underlag der.

Med hensyn til størrelse vil jeg når du er i tvivl foreslå et lille experimet. Fin alt det som du skal havde med på tur, brug evt en pakke liste, de findes både her op forumet og andre plasser på nettet, og se om du kan få det i sækken. Husk at når du har fundet alt det du gerne vil havde med så fjerner du alt det som du endeligt ikke trenger og det er det som skal kunne være i sekken. Hvis du ikke har alt udstyret enda så lån fra folk du kender, jeg vil altid heller havde en sek som passer nogenlunde med mængden jeg skal bære end en som er alt for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.