Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppvarming i Holmeslet telt


hilmersen

Anbefalte innlegg

Jeg har er Holmeslet-telt som jeg bruker alt for lite - i hovedsak fordi det er for tungt å drasse med seg. Men, jeg kjøpte det egentlig for bruk nær bil - og det er noe jeg kan tenke meg å revitalisere nå. I den forbindelse lurer jeg på om man kan benytte vedovn/lavvo-ovn i denne typen telt...? Noen som har noen erfaringer?

(Med fyring med vanlig primus, blir det til at jeg foretrekker et mindre telt, da det blir mye raskere varmt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg har er Holmeslet-telt som jeg bruker alt for lite - i hovedsak fordi det er for tungt å drasse med seg. Men, jeg kjøpte det egentlig for bruk nær bil - og det er noe jeg kan tenke meg å revitalisere nå. I den forbindelse lurer jeg på om man kan benytte vedovn/lavvo-ovn i denne typen telt...? Noen som har noen erfaringer?

(Med fyring med vanlig primus, blir det til at jeg foretrekker et mindre telt, da det blir mye raskere varmt)

Jeg har et holmeslet explorer . I det fyrer jeg med en parafinovn på vinterstid. Fungerer kjempeflott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinlig - fant svaret i en annen tråd jeg startet for en stund siden.....heat pal, ser ut til å være den beste løsningen.

Om heat pal på 1500W er den beste løysingen, tviler eg på dersom du synest primus med inntil 3000W er for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bruker en POD uten røykrør i min Holmeslett. Er ingen problem med ventilasjonen og har testet med en co måler. Holder varmen fint med Holmeslet Explorer ned til omkring minus 30. Er da ca. 20 grader inne i teltet. Selv en Petromaxlampe gjør at varmen holder seg.

Er litt rå og sover med PODen på. Varmevekslingen er så stor at all co suges ut gjennom takventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke noe problem å sove med en parafafinovn så lenge den brenner rent, men om den begynner å brenne urent/sote så er du ille ute. Jeg ville ikke tatt kjangsen, med pipe derimot føler jeg meg ganske sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 ulike propanovnen som jeg bruker i mitt North Face VE25 telt. Den ene ovnen er en katalyttovn (Coleman BlackCat), som brenner uten flamme, og som skal være ganske sikker med hensyn til CO. Den andre ovnen, Mr Buddy Heater, kan varme mer. Jeg foretrekker katalyttovnen, men må ty til den vanlige parafinovnen om det blir noe særlig lavere enn -20 grader. CO-alarm bruker jeg siden jeg sover med ovnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.