Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollvasstinden på Vega


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Evje: 10 grader og regn
Kristiansand: 12 grader og regn
Oslo: 15 grader og regnbyger
Brønnøysund: 18 grader og delevis skyet
Vega: 22 grader og SOL :roll:
Dette året har jeg vært utrulig velsignet med godt vær på mine turer.
Med untak av turen som blåste bort i Rondane og regnet som høljet ned på kommerstoppen Skeikampen.
Hurtigbåten landet på Rørøya på Vega og her vanket det både taxi og buss.
Men jeg valgte apostelenes hester for å få nærkontakt med naturen på øya.
Etter et par timer sto jeg på toppen av Vegdalsskardet og kunne ta en god pause etter en flott fottur på tvers av Vega.
En time etter kunne toppen bestiges på en greit merket sti. Så var det bare å nyte utsikten.
Torghatten, Ylvingen, Dønnamannen, De syv Søstre, Lovund mm. Fantastisk.
Tok en overnatting på toppen i god Øyvindbrsk ånd.
Sola ned 21-15 denne 25. August. Steike, da var det vel bekmørkt hjemme.
Våknet tidlig på¨morgenen av den umiskjennelige lyden av regn på dunpåsan.
Da var det bare å benytte kondomtrikset. Træ på en søppelpose med bunn fulgt av en pose uten bunn og sove videre.
Hadde et lite ønske om å kunne gå ryggen ut på Vegatindane, men den hadde sett litt heftig ut på oppturen.
Med glatt fjell, ingen sikringsmiddel og deadline på siste 18-00 båten, valgte jeg retur ned i det 230 meter høye Vegdalskardet igjen og opp på Røsstinden-737 og videre nedover ryggen til lavlandet.
Været bedret seg og en energidrikk nede på Gladstad var godt. Totalt ca 36 km.
(Ser det er mange forskjellige høyder på Trollvasstinden, kommunetoppen på Vega. WWV har 794, Toppmania har 800, Fjelltopper.no har også 800. En hjemmeside har 804 osv......
Litt av hvert å velge i)

post-728-133474720611_thumb.jpg

post-728-133474720619_thumb.jpg

post-728-133474720643_thumb.jpg

post-728-13347472065_thumb.jpg

post-728-133474720656_thumb.jpg

post-728-133474720662_thumb.jpg

post-728-13347472067_thumb.jpg

post-728-133474720677_thumb.jpg

post-728-133474720683_thumb.jpg

post-728-133474720692_thumb.jpg

post-728-133474720698_thumb.jpg

post-728-133474720705_thumb.jpg

post-728-133474720711_thumb.jpg

post-728-133474720718_thumb.jpg

post-728-13347472073_thumb.jpg

post-728-133474720739_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vega er en hvit flekk på kartet for meg. Ble jo selvsagt ikke Nord-Norge i år heller, jeg skal heretter slutte å skrive at jeg har planer om å dra hit og dit, men likevel så må jeg nordover neste år. Kan ikke tenke meg annet enn at kjæresten ville vært begeistra over å se solnedgangen over havet flere hundre meter under.

Jeg vil også overnatte på en kysttopp og se utover det vakre, men skumle havet fullt av ekle skapninger. Ligge trygt i soveposen og fantasere om den digre håkjerringa som muligens lurer langt der nede i dypet og håper at en flokk tamrein skal komme svømmende på vei mot et eller annet sommerbeite på ei øy. Etterpå skal blikket festes på toppene, de er jo mye tryggere og hjemmekoselige. :roll:

Jeg har forresten 11 toppovernattinger til nå. Kanskje har du flere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige bilder og fin tur du har tatt - igjen :roll: Jeg har hørt at den traseen over Vegafjellene som du opprinnelig tenkte på kanskje er noe vanskelig. Det er visstnok en passasje på noen meter som krever sikring og klatring. Visstnok var det ikke slik før, men et ras har medført at dette er en utfordring. Var en øyværing som fortalte dette - så det trenger ikke stemme :)

Anbefaler ellers også besøk på Søla - her et utsiktsbilde fra toppen og mot Vega...

http://kjiver.no/vegA06/pan3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtigbåten landet på Rørøya på Vega og her vanket det både taxi og buss.

Men jeg valgte apostelenes hester for å få nærkontakt med naturen på øya.

Det er den samme holdninga som jeg selv har. Minst mulig motorisert, og mest mulig for egen maskin. Stiller meg spørsmålet om noen har overnattet på toppen av øya tidligere - i Vegas 12.000 årige historie?

@oyvindbr - Rein vil du nok ikke finne på Vega. Elg derimot... På den lille fjelløya Søla, på vestsida, holdt for øvrig landets siste villgeitstamme til, før den døde ut en gang før WW2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan snart konkurere med deg Øyvind på toppovernattinger. Ligger ikke så langt bak.

Får mer og mer sansen for Helgelandskysten. Natta på Torghatten var også fin.

Så det blir nok flere turer etter hvert. Turen over de syv søstre ser lokkende ut.

.

En ting med bildet ditt fra Søla, kjiver.

Det ser ut som de større øyene med fjell på produserer sine egne skyer i finvær.

Det er vel noe fuktig havbris som blir presset opp og kondenserer?

Hvordan gikk det med din egen tur i samme tidsrom ?

.

Joda TL, å gå fra hav til topp gir en egen følelse, isteden for å kjøre bil lengst mulig.

Inntrykkene blir mangedobblet og nysgjerrigheten min blir tilfredsstilt. Det er ikke bare toppen som er målet.

Så en god del elgkuler i skogen så det er tydelig at elgen trives.

Tror den kom ut der på åttitallet (?). Hver elg er vistnok merket.

post-728-133474720749_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett mhp luft som blir presset opp. Det ligger ofte skyer over Vega ja - og andre øyer. Også Søla kan ha dette fenomenet - selv om det er en liten stein i havet :roll:

IMG_3246.jpg

Samme dagen som du var på Vega - tok jeg dette bildet litt inni landet..En fin dag på Helgeland dette ja... Jeg plukket blåbær - for øvrig. En sær ting jeg har begynt å like mer og mer :)

http://www.kjiver.no/Bilder_Borgefjell2010/pan1.jpg

Ble Børgefjell på meg etterpå. 5 dager uten bleieskift med fine dagsmarsjer.

Jeg har spekulert litt på å begynne med dette overnattingsopplegget på toppene jeg også. Ser egentlig veldig fristende ut! men da bør man stole på værvarslene. Kjipt sted å ringe etter hjelp midt på natta i full storm - det skifter fort her nord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiver skrev:

Jeg har spekulert litt på å begynne med dette overnattingsopplegget på toppene jeg også. Ser egentlig veldig fristende ut! men da bør man stole på værvarslene. Kjipt sted å ringe etter hjelp midt på natta i full storm - det skifter fort her nord..

_________________

Full storm er en ting. Men det er som regel varslet.

Tordenvær er verre. Å våkne på en topp til bulder og brak over hodet, er ingen ønskepossisjon ... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spekulert litt på å begynne med dette overnattingsopplegget på toppene jeg også. Ser egentlig veldig fristende ut!

En ting jeg har tenkt på er å overnatte i Kirkhelleren langt pokker ute i havgapet, på Træna. Greit med tak over hodet hvis det skulle begynne å regne, hehe... Men så var det denne dørstokkmila da :roll:

post-1651-133474720764_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TL skrev: Stiller meg spørsmålet om noen har overnattet på toppen av øya tidligere - i Vegas 12.000 årige historie?

.

he,he. Nå vil jeg nok ikke dra på meg en grensesprengende rekord på Trollvasstind.

Ser for meg at i folkevandringstida og i vikingtida har Vegafolket hatt speidere oppe på toppen.

På utsikt etter barbarere fra nord eller ryger og horder på plyndringstokt fra syd.

Synes å ha lest at toppen av Torghatten stakk opp av isen gjennom siste istida. (Infoblad om Torghattens historie og geologi )

Hullet i hatten var heller ikke vasket ut av bølgeslag, men en breelv hadde spylt seg gjennom.

Da har nok også Trollvasstinden vært en nunatak, muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at i folkevandringstida og i vikingtida har Vegafolket hatt speidere oppe på toppen.

På utsikt etter barbarere fra nord eller ryger og horder på plyndringstokt fra syd.

Om rygene og hordene utgjorde en trussel for håløygjene vet jeg ikke, men godt mulig. Apropos barbarer, så var vel romerne selv de verste - et slavebasert imperium og det tredje rikes forbilde. Vel, vel - det får være dagens digresjon fra min side :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiver skrev: Ble Børgefjell på meg etterpå. 5 dager uten bleieskift med fine dagsmarsjer.

.

Venter på en turrapport fra Børgefjell

Forøvrig, er der flått på Helgelandskysten/Vega.

Hovnet skikkelig opp på magen etter turen ut der og tygger nå på penecilin.. :D

.

Funnet starten på den . http://kjiver.no/borgefjell10.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk litt raskt i svingene, flått var det.

Trodde ikke at det var flått der, men den har vel kommet langt oppover kysten... :D

Nå ser jeg at det røde utslettet kan komme fra 3-30 dager etter flåtten har bitt seg fast så kan nok ha hatt den med sydfra.

I navelen satt faenskapet.

Må nok være mer navlebeskuende etter dette... :)

Fint terreng du var i.

Kvigtind står på ønskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.