Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur til Reinkalvtinden i Steigen 9. april 2009


NOTAM

Anbefalte innlegg

For de av dere som ferdes nord i Norge, så kan jeg anbefale toppturer i Steigen kommune, en liten kommune i Nordland fylke. Denne påskedagen gikk turen opp til Reinkalvtinden, 828 moh. I utgangspunktet ikke spesielt høyt, men siden man starter ved havnivå så blir det likevel en del høydemeter som må forseres før man når toppen.

Jeg valgte å starte turen ved lysløypa i Nordfold hvor det er kjørt opp spor til Nordfoldvannet eller Allmenningsvannet som det også kalles. Fra sørenden av Allmenningsvannet går man ca 2 km innover vannet før man bryter av mot øst. Her tar jeg på fellene før jeg starter på oppstigningen. Herfra går det rimelig bratt opp til Einangen hvor det flater litt ut og hvor man kan beskue toppen en stund før man igjen tar fatt på en rimelig bratt oppstigning til Reinkalvtinden. På toppen fortæres en firkløver mens jeg tar av fellene for å sette turen nedover fjellsiden. Nedturen går via Erlingbu på Einangen og videre ned til Laksåvannet og Lakså.

Denne dagen kunne by på både perfekt vær og føre. Skare med 10 cm "slush-snø" på toppen er ikke akkurat å forakte. En nydelig dag i nydelige omgivelser!

post-5923-133474615602_thumb.jpg

post-5923-133474615613_thumb.jpg

post-5923-133474615711_thumb.jpg

post-5923-133474615721_thumb.jpg

post-5923-13347461573_thumb.jpg

post-5923-133474615739_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.