Gå til innhold
  • Bli medlem

Exentler

Aktiv medlem
  • Innlegg

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

3 Neutral

Om Exentler

  1. Sjekk den tråden her. Var på ukeskurs med Breoppleving i Lom ifjor sommmer for å lære naturlig sikring og klatring i fjellet. Var fornøyd med det. Spørs hvilket nivå du er på da, hvis du kan sette sikringer og taulagsrutiner, men mangler fjellerfaring ville jeg sett etter et annet kurs med mer fjellturer.
  2. Hei. Jeg var kurset til Breoppleving sommeren 2016. De holder kurset i Lom og opplæringa foregår på Tronoberget og noen turer i høyfjellet. Det blir tilpasset hva gruppa vil og hvordan været er. Vi tok en dag på Velsepiggen og resten på craget. Det er ofte slik at på turene i fjellet blir det ofte mer gåing enn klatring og du vil få mer utbytte av å være på craget. Det krever heller ikke noen forkunskaper i utgangspunktet for å være med på kurset. Vet ikke hvilken erfaring du har, men absolutt en fordel å kunne beherske led på sportscrag for å få mest utbytte. Målet med kurset var at du skulle kunne lede i fjellet og fler-taulengder på naturlige sikringer på egenhånd. Det som jeg likte med kurset var at du fikk prøve veldig mye på egenhånd, veldig praktisk tilrettelagt. Du kunne prøve og feile og lærte veldig mye av det. Sikerheten ble veldig selvfølgelig ivaretatt. Det at kurset varer i en uke er bare positivt. Du kan jo tenke at du kan ta et kurs bare som bare varer en hælj og er billigere, men hvor mye får du ut av det. Jeg følte jeg hadde en veldig god platform når jeg var ferdig med kurset. Henning Wang var kursleder og hadde med seg Philip. Veldig dyktige karer. Henning har holdt dette kurset for breoppleving i mange år. Etter det jeg skjønte så var vel 500fjell fra forumet her også med som instruktør på kursene innimellom. Håper dette ga deg noe mer innsikt.
  3. Jeg har slitt ut et par La sportiva Tarantula og likt de så godt at jeg kjøpte ett par til nå. Vært veldig fornøyd med de, funker godt å ha over lengre tid og holdt for meg som har klatret opp til 6 tallet. Har planer om å komme litt opp i gradene fremover og har kjøpt meg Miura VS for de litt vassere gradene. Hadde først bare tenkt på miura, men havnet på den litt vassere varianten pga. det satt bedere. Har du planer om å to typer sko og ikke bare en allround kunne det vært et tips. Hvorfor jeg bare nevner La sportiva sko? Av en merklig grunn har den produsenten generelt en god passform som passer meg. Viktig å prøve mange typer sko iallefall
  4. Har har brukt skia på to toppturer og i bakken 3 ganger. Det funker kanskje ikke så bra som bakkeski da den heller ikke er langet for den, men funker bra til toppturer.Det er som minuset er at jeg mener den ikke er godt nok konstruert for nedkjøringen. Da den tåler alt for lite. Mine ski knakk ved en lett fall i ganske løs snø. vet ikke hvor det gikk for seg. Skia knakk bak bindingen slik at jeg fikk rocker bak omtrent. den trekjeren som er brukt skulle vært mer forsterka. bortsett fra at den knakk er det en super ski, men ikke for det er heftigste nedkjøringene. Click here to view the article
  5. Flott at du kommer med slike oppdateringer, skal nemlig til hemsedal til helga og lurer fortsatt på om man skal ta en topptur eller to dager i skisentret. Er jo blitt vurdet til markert (3) skredfare fra flere hold.Oog med det stabile kalde tempraturen tror jeg ikke det har minket noe. Når det også er lite snø i tillegg så om det er noe vits å prøve på noe topptur. Toppen jeg har sett ut for turen er Svarthetta. Er vel de samme forholdene der ?
  6. er ikke noe i drammen. næmeste er Holmen Klatresenter vis a vi Holmen senteret i asker. http://www.klatringfriluftsliv.no/ har selv vært der flere ganger i høst, mange flotte ruter.
  7. kjøpte et tau i drammen idag var sikkert en 20 stk igjen det er godkjent som heltau hvis det er noen som lurer på det.
  8. Overnatt der lørdag til søndag forrige helg. vi fant en liten "gress" plass innimellom steinen med noen kuler på. beste vi fant i nærheten av vei og hytta. Den er omtrent på linje med der elva starter fra juvannet når du kjører inn til hytta. ( finnes sikkert bedre) kan ikke si at det er suverent å telte der for å si det sånn, men holdt for en natt. Telte nærmere bebyggelsen vil kanskje være lurt hvis du skal ha flat liggeplass.
  9. Vil anbefale alle å unngå viltgryte da jeg har opplevd den som barnemat med noen få kjøttbiter oppi. er disse jeg pleier å kjøpe: -Kylling karri/søtsur - Storfegryte - Pasta provence/bolognese viste ikke at Chili con Carne fantes må prøves
  10. har buksa selv, men har ikke brukt den ennå gå for M jeg fikk L til jul og den var jo kjempstor i forhold. usikkker på benlengde, men std passa bra på meg 184cm/75-80kg slank type
  11. Noen som har noen erfaringer med det som er nevt i første post for jeg tenker akkurat på det samme. Ski: Åsnes Storetind Bindinger: Rottefella Cobra R8/Black Diamond O1 ( litt dyrt med de BD:P ) Støvler: Scarpa T4 ( noen som gode å gå med) Feller: G3 expedition lang og Åsnes kortfeller.
  12. Kolleksjonen for 09/10 er lansert. skjekk nettsiden http://beerenberg.no/ venta en stund på at siden skulle komme opp. lyst til å prøve det her pga event membranen, men tenkt jeg skulle stikke på sandvika storsenter å se litt. noen fler som tenker noe om det her ?
  13. Lagt til en liste med de smørningene som er mest brukt. Bruk tråden til å diskutere og komme med erfaringer (skal kanskje i utstyrserfaringsdelen) slik at denne tråden kommer sikkelig til nytte. kom gjerne med tips jeg kan putte i første posten. SNO-SEAL kan kjøpes her : http://www.fjellprodukter.no/catalog/product_info.php?cPath=134_135&products_id=374 hvor kan de eldrid produktene kjøpes ? takk
  14. Har lest litt på foumet i en tid, men tok i å registrte meg før nå tenk til å da lage en liten hjelpe tråd i min første post. Funnet litt info på forskjellige produsent sider og har da tenkt til å poste det her slik at alle kan finne det forhåpentligvis litt lettere. Flott hvis folk kommer med inspill og. Fra Crispi sine sider Lærkvaliteter Lær består av flere lag og kvaliteter. Kvaliteten kan avhenge av hvor i verden dyret er fra, hva den spiser, klima, osv. I vår produksjon bruker vi: Fullær (full-grained), narvlær (top-grained), spaltlær, semsket og nubuck. Fullær: Utsiden av læret som kun har fjernet hårene. Her brukes kun førsteklasses lær da man ikke kan ”gjemme” feil i læret med farging eller behandling. Dette læret gir best hold og slitestyrke. Fullær og narvlær gir også bedre pusteegenskaper og vannmotstand enn behandlete lær. Narvlær: Det er det samme som fullær, men man har fjernet innerste delen (spalt) for å få det tynnere og mykere. Nubuck: Er narvlær som er bearbeidet for å få en annen overflate en glatt. Man sliper ned yttersiden på læret for å fjerne sår og skader eller for å få et annet utseende. Ekte nubuck er derfor meget slitesterkt, men kan se ut som semsket. Spaltlær: Er det læret som blir igjen når man fjerner narvlæret. Spaltlær kan videre bearbeides til semsket lær, eller brukes som det er. Splitlær har ikke samme kvalitet som narv- og fullær. Semsket: Semsket lær er billigere og ikke så slitesterkt som narv- og fullær.Man kan behandle semsket slik at det utseendemessig ser ut som narvlær, men har ikke andre egenskaper enn semsket. Hvor lenger man kommer inn i læret jo dårligere blir slitestyrke og vann-motstand. Impregnering av Nubuk Beste måten å behandle denne type lær på er å impregnere skinnet. Sørg først for at skoene er rene for jord og skitt. Vask de med vann og kost med en myk neglebørste eller liknende. IKKE bruk såpe. La så støvlene tørke før du skal behandle de. Kiwi Fabric protector spray gjør støvlene særdeles godt impregnert mot vann og smuss. Etter hvert trenger også skinnet mer næring, da er det lurt å gjøre en liten jobb med å sette de inn med Collonil Leather Gel, som er en skokrem, spesielt tilpasset nubuk lær. Produktet er fargeløst og det påføres med klut eller børste – det aller beste er å bruke hendene! Denne tilføring av næring bør gjøres etter relativt kort tid – etter 2 – 3 turer i skog & mark eller på fjellet ! Dette bør gjentas etter behov – bruker av støvlene ser når det er på tide med tilførsel av ny næring ! Et annet alternativ er å bruke Crispi Imperwass Spray som har alt i en flaske! Meget godt produkt. Man trenger da ikke å tilføre skoen næring, det er det i sprayen. Sprayen skal sprayes vått i vått 3 ganger. Det vil si la skoen tørke litt men ikke helt mellom hver gang du sprayer, for best effekt. Hold flasken 15-20 cm fra støvlene når du sprayer. Dette bør gjøres før du bruker støvlene første gang, og deretter ved behov. Er det tørt og fint der du har gått kan man etter turen sette de inn. Dersom det er vått terreng eller fuktig vær, anbefaler vi å sette inn støvlene annenhverdag ved lengre bruk. (Lange fjellturer over flere dager). Du kan spørre etter produktet i alle butikker som fører Crispi. Ca. 90,- kr for 110 ml flaske. Stell av Glatt lærstøvel Crispi fjellsko og jaktstøvler i fullnarvet lær er utviklet og produsert for å tåle tøft bruk i allslags vær og terreng. De blir også brukt til det og utsatt for varierende tøffe påkjenninger. Dette setter imidlertid også krav til brukeren av fottøyet, for å oppnå størst mulig brukerglede og holdbarhet. I et moderne crom-garvet lær, er blant annet det naturlige innhold av fett trukket ut, og man sitter igjen med et lær som er luftfylt for å bedre egenskaper som innvendig fuktopptak (svette), isolasjon (luft isolerer), smidighet/mykhet og stabilitet. Et slikt lær, som utvendig ikke regelmessig blir impregnert og stelt vil naturligvis veldig raskt trekke vann. Resultat av dette er utvasking av garvestoffer. Et slikt "mishandlet" lær vil hurtig miste alle positive egenskaper. For å oppnå et maksimalt innvendig fuktopptak, er valg av sokker i et svettetransporterende materiale også et viktig moment. Fukt/svette som skal it mens fottøyet fortsatt er i bruk transporteres i hovedsak via sokkene og opp i skaftet for så å bli borte. Den mengden fukt som for og lær har tatt opp innenfra i løpet av dagen vil fordunste når skoene ikke er i bruk. (om natten). Er fottøyet dårlig impregnert og har trukket til seg store mengder vann utenfra, vil tørkeprosessen ta for lang tid. (Ikke utsett lær for høyere varme enn 40 grader) En til to ganger i året bør over-læret gis en "grunning" med flytende silikonolje for å gi læret en grunnleggende vannavvisende effekt. Dette skader ikke læret, gjør ikke læret mykere, og tetter ikke porene i den tiden fottøyet er ment å vare. (Moderne sko-produksjon bruker en silikonimpregnert nylon/polyamid tråd og tråden tar derfor heller ikke skade av silikon). For tilføring av næringsstoffer til læret, forsegle grunningene og øke slitestyrken/utvaskingen av grunningen, brukes KIWI Camp Dry Beeswax i 1-3 tynne lag som smeltes inn i læret med en hårføner. Det mangedobler slitestyrken mot mekanisk slitasje og gir en høy vannavvisende effekt i lang tid. For "daglig" vedlikehold som gir fargefornyelse og næring bør KIWI skokrem i eske være en fast følgevenn på lengre turer. NB! Vi fraråder en hver bruk av tjæreholdige impregnerings midler Bivoks/Smørning - Kiwi camp dry - Kiwi mink oil - Kiwi vanlig skokrem - Sno-Seal (KAN KJØPES HER) - Eldrid Dry Skin/Elephant Leather Preserver ( Anbefalt her av brukern erys ) - Gode gamle Bjørne krem 9 gode skoråd fra Alfa Disse er ikke ment som en ”brukermanual”, men erfaringstips fra brukere, Test Team og vi selv har gjort på og etter utallige turer. 1. Snør buksene rundt ankelen utenpå støvlene under svært våte forhold. Undersøkelser viser at det transporteres en stor mengde vann på innsiden av et løsthengende bukseben. Dette eksponerer støvlene unødig for vann, og vil etter en tids bruk trekke inn over toppkanten og ned i støvlene. 2. Ha alltid med deg en rull med god tape i sekken når du går i fjellet. Det kan fort oppstå situasjoner der vadestedet i elven går høyere enn antatt. Da kan du med enkle grep omgjøre dine Alfa GORE-TEX® støvler og en vanntett bukse til vadere ved å tape buksen rundt ankelen. 3. Ta støvlene av beina, åpne dem godt og ta ut innleggsålen ved hver pause. Dette øker blodsirkulasjonen i beina, og støvlene får mulighet til å tørke opp. Du kan redusere fuktigheten inni støvelen med opp til 50% i løpet av en pause. Dette tipset vil hjelpe til at både støvler og føtter er komfortable under hele turen. 4. Alle lærstøvler vil etter en gitt tid begynne å trekke vann inn i læret. Ta derfor alltid med deg skokrem på lengre turer, og gi støvlene en omgang med skokrem hver dag eller hver gang de er tørre under våte forhold. Blankpuss støvelen etterpå. Dette forlenger tiden læret holder seg vann avstøtende betydelig, og holder læret ved like. 5. Bruk ikke bomullssokker i jakt og fjellstøvler. Bomull holder på fuktigheten og skaper et dårlig inne klima i støvlene. Bruk gode kvalitets sokker i fukttransporterende materialer. 6. Ikke bruk flere eller tykkere sokker i støvlene enn det som er nødvendig for å fylle støvlene godt ut. Har du en bred fot trenger du sannsynligvis kun en tynn sokk. For mange eller for tykke sokker forringer hælgrepet og reduserer fukttransporten ut av støvlene. Ta heller med ekstra sokker i sekken for kalde dager. 7. Snør ikke støvlene for stramt over vristen. Blodomløpet i en fot er i stor grad basert på pumpebevegelser i foten. For stram snøring reduserer derfor blodsirkulasjonen i foten. De fleste fjellstøvler har i dag låsekrok som muliggjør å stramme snøringen bedre rundt ankelen enn over vristen. 8. Tørk aldri støvlene med sterk varme. Gjentatte behandlinger vil tørke ut støvlene og gjøre læret sprøtt. 9. La aldri sko/støvler stå lagret på varmegulv. Varmen fra gulvet vil fremskynde aldringsprosessen, og vil over tid tørke ut og ødelegge både gummisåle og lær. Guide fra XXL Vedlikehold av støvler Støvler trenger pleie og omtanke. Uten dette tørker de inn, sprekker og ser slitne ut, akkurat som oss. De er jo laget av hud. Steller du med støvlene av og til, vil du ha dem med like god funksjon år etter år. Les enkle tips om vedlikehold her. Vedlikeholdet av støvler har tre hovedmålsetninger: 1. Støvlene skal bli mest mulig vannavstøtende 2. Støvlene skal være pustende - og fortsette å være det 3. Læret (storfehuden) skal forbli mykt Nedenfor kan du lese i detalj hvordan du gjør dette enkelt og greit. 1. Forberedelse Ta ut sålene så de får tørke ordentlig. Hvis du også vil vokse støvlene, er det smart å ta ut lissene også. 2. Rengjøring Skyll av den verste møkka. Helst under rennende vann. Bruk en børste til hjelp. Fjern også skitt og steiner som kan ha festet seg under sålen. 3. Hygiene For å unngå dårlig lukt i støvlene, rengjøres av og til innsiden med lunkent vann og en børste. Dette skader ikke foret. Støvler uten Gore-Tex kan vaskes innvendig med mild såpe. Støvler med Gore-Tex skal bare vaskes med rent vann. 4. Tørking Du må aldri tørke støvler i direkte sollys eller ved en sterk varmekilde. Lær er veldig følsomt for direkte varmepåvirkning og "brenner" lett - det blir sprøtt og hardt og får lett sprekker. Når foret er vått, tørkes det først ved å stappe avispapir ned i dem. Glem ikke å fjerne papiret etter noen timer for deretter å la støvlene lufttørke. 5. Spraying Det beste er å impregnere støvlene før de er helt tørre. Porene er fortsatt åpne og sprayen trenger dypere inn. Cordura og Nubuck lær må impregneres med spray hvis du vil beholde utseendet. Glatt lær trenger jevnlig tilførsel av voks, men kan med fordel impregneres i tillegg. 6. Voksing Alt lær trenger "næring" i form av fettstoffer som voks. Det gjelder også selv om støvlene er foret med Gore-Tex membran. Lærpartier på Cordura støvler må også ha voks. Gni på voks med en tørr svamp eller fille. Vær nøye med å dekke alle flater. Voksen kan varmes forsiktig inn med en hårtørrer eller støvlene legges i ovnen innstilt på 40 grader (bruk en avis under). Obs! Ikke bruk for sterk varme på voksen. Da vil den trenge for dypt inn i læret og redusere pusteegenskapene og dermed komforten. 7. Tips for nubuck støvler Nubuck er matt (sandslipt) lær. I utgangspunktet skal disse impregneres med spray for å beholde den børstede overflaten. Voks vil forandre støvlenes utseende til glatt lær og det blir mykere og mørkere. Dette er en helt normal og ufarlig prosess for læret. Forandringen skyldes at porene fylles med voks. Det er også en fordel for sømmene at voks tilføres. Hvis du ikke synes det er avgjørende å beholde børstet overflate, vil vi anbefale bivoks til nubuck lær. 8. Lisseringer og hemper Beskytt dem mot rust med voks, Vaseline eller annet fett. Min måte (viking deer hunter) - ta ut sålene og lisser - vaske skoene med i grov skrurebørste i springen - sette skoene til tørk med papir i ( klarer alltid å få litt vann oppi) - vente til det har tørket - smøre de med kiwi camp dry og masere det inne sammen med hjelp fra hårføner ( det med hårføner behøver ikke å gjenntas hver gang bare ved "hovedstell") - evt gjenta flere ganger og fjerne overfladisk imprignering - smøre med kiwi sko krem. - sette de i skapet til neste gang
  15. Har lest litt på foumet i en tid, men tok i å registrte meg før nå tenk til å da lage en liten hjelpe tråd i min første post. Funnet litt info på forskjellige produsent sider og har da tenkt til å poste det her slik at alle kan finne det forhåpentligvis litt lettere. Flott hvis folk kommer med inspill og. Fra Crispi sine sider Lærkvaliteter Lær består av flere lag og kvaliteter. Kvaliteten kan avhenge av hvor i verden dyret er fra, hva den spiser, klima, osv. I vår produksjon bruker vi: Fullær (full-grained), narvlær (top-grained), spaltlær, semsket og nubuck. Fullær: Utsiden av læret som kun har fjernet hårene. Her brukes kun førsteklasses lær da man ikke kan ”gjemme” feil i læret med farging eller behandling. Dette læret gir best hold og slitestyrke. Fullær og narvlær gir også bedre pusteegenskaper og vannmotstand enn behandlete lær. Narvlær: Det er det samme som fullær, men man har fjernet innerste delen (spalt) for å få det tynnere og mykere. Nubuck: Er narvlær som er bearbeidet for å få en annen overflate en glatt. Man sliper ned yttersiden på læret for å fjerne sår og skader eller for å få et annet utseende. Ekte nubuck er derfor meget slitesterkt, men kan se ut som semsket. Spaltlær: Er det læret som blir igjen når man fjerner narvlæret. Spaltlær kan videre bearbeides til semsket lær, eller brukes som det er. Splitlær har ikke samme kvalitet som narv- og fullær. Semsket: Semsket lær er billigere og ikke så slitesterkt som narv- og fullær.Man kan behandle semsket slik at det utseendemessig ser ut som narvlær, men har ikke andre egenskaper enn semsket. Hvor lenger man kommer inn i læret jo dårligere blir slitestyrke og vann-motstand. Impregnering av Nubuk Beste måten å behandle denne type lær på er å impregnere skinnet. Sørg først for at skoene er rene for jord og skitt. Vask de med vann og kost med en myk neglebørste eller liknende. IKKE bruk såpe. La så støvlene tørke før du skal behandle de. Kiwi Fabric protector spray gjør støvlene særdeles godt impregnert mot vann og smuss. Etter hvert trenger også skinnet mer næring, da er det lurt å gjøre en liten jobb med å sette de inn med Collonil Leather Gel, som er en skokrem, spesielt tilpasset nubuk lær. Produktet er fargeløst og det påføres med klut eller børste – det aller beste er å bruke hendene! Denne tilføring av næring bør gjøres etter relativt kort tid – etter 2 – 3 turer i skog & mark eller på fjellet ! Dette bør gjentas etter behov – bruker av støvlene ser når det er på tide med tilførsel av ny næring ! Et annet alternativ er å bruke Crispi Imperwass Spray som har alt i en flaske! Meget godt produkt. Man trenger da ikke å tilføre skoen næring, det er det i sprayen. Sprayen skal sprayes vått i vått 3 ganger. Det vil si la skoen tørke litt men ikke helt mellom hver gang du sprayer, for best effekt. Hold flasken 15-20 cm fra støvlene når du sprayer. Dette bør gjøres før du bruker støvlene første gang, og deretter ved behov. Er det tørt og fint der du har gått kan man etter turen sette de inn. Dersom det er vått terreng eller fuktig vær, anbefaler vi å sette inn støvlene annenhverdag ved lengre bruk. (Lange fjellturer over flere dager). Du kan spørre etter produktet i alle butikker som fører Crispi. Ca. 90,- kr for 110 ml flaske. Stell av Glatt lærstøvel Crispi fjellsko og jaktstøvler i fullnarvet lær er utviklet og produsert for å tåle tøft bruk i allslags vær og terreng. De blir også brukt til det og utsatt for varierende tøffe påkjenninger. Dette setter imidlertid også krav til brukeren av fottøyet, for å oppnå størst mulig brukerglede og holdbarhet. I et moderne crom-garvet lær, er blant annet det naturlige innhold av fett trukket ut, og man sitter igjen med et lær som er luftfylt for å bedre egenskaper som innvendig fuktopptak (svette), isolasjon (luft isolerer), smidighet/mykhet og stabilitet. Et slikt lær, som utvendig ikke regelmessig blir impregnert og stelt vil naturligvis veldig raskt trekke vann. Resultat av dette er utvasking av garvestoffer. Et slikt "mishandlet" lær vil hurtig miste alle positive egenskaper. For å oppnå et maksimalt innvendig fuktopptak, er valg av sokker i et svettetransporterende materiale også et viktig moment. Fukt/svette som skal it mens fottøyet fortsatt er i bruk transporteres i hovedsak via sokkene og opp i skaftet for så å bli borte. Den mengden fukt som for og lær har tatt opp innenfra i løpet av dagen vil fordunste når skoene ikke er i bruk. (om natten). Er fottøyet dårlig impregnert og har trukket til seg store mengder vann utenfra, vil tørkeprosessen ta for lang tid. (Ikke utsett lær for høyere varme enn 40 grader) En til to ganger i året bør over-læret gis en "grunning" med flytende silikonolje for å gi læret en grunnleggende vannavvisende effekt. Dette skader ikke læret, gjør ikke læret mykere, og tetter ikke porene i den tiden fottøyet er ment å vare. (Moderne sko-produksjon bruker en silikonimpregnert nylon/polyamid tråd og tråden tar derfor heller ikke skade av silikon). For tilføring av næringsstoffer til læret, forsegle grunningene og øke slitestyrken/utvaskingen av grunningen, brukes KIWI Camp Dry Beeswax i 1-3 tynne lag som smeltes inn i læret med en hårføner. Det mangedobler slitestyrken mot mekanisk slitasje og gir en høy vannavvisende effekt i lang tid. For "daglig" vedlikehold som gir fargefornyelse og næring bør KIWI skokrem i eske være en fast følgevenn på lengre turer. NB! Vi fraråder en hver bruk av tjæreholdige impregnerings midler 9 gode skoråd fra Alfa Disse er ikke ment som en ”brukermanual”, men erfaringstips fra brukere, Test Team og vi selv har gjort på og etter utallige turer. 1. Snør buksene rundt ankelen utenpå støvlene under svært våte forhold. Undersøkelser viser at det transporteres en stor mengde vann på innsiden av et løsthengende bukseben. Dette eksponerer støvlene unødig for vann, og vil etter en tids bruk trekke inn over toppkanten og ned i støvlene. 2. Ha alltid med deg en rull med god tape i sekken når du går i fjellet. Det kan fort oppstå situasjoner der vadestedet i elven går høyere enn antatt. Da kan du med enkle grep omgjøre dine Alfa GORE-TEX® støvler og en vanntett bukse til vadere ved å tape buksen rundt ankelen. 3. Ta støvlene av beina, åpne dem godt og ta ut innleggsålen ved hver pause. Dette øker blodsirkulasjonen i beina, og støvlene får mulighet til å tørke opp. Du kan redusere fuktigheten inni støvelen med opp til 50% i løpet av en pause. Dette tipset vil hjelpe til at både støvler og føtter er komfortable under hele turen. 4. Alle lærstøvler vil etter en gitt tid begynne å trekke vann inn i læret. Ta derfor alltid med deg skokrem på lengre turer, og gi støvlene en omgang med skokrem hver dag eller hver gang de er tørre under våte forhold. Blankpuss støvelen etterpå. Dette forlenger tiden læret holder seg vann avstøtende betydelig, og holder læret ved like. 5. Bruk ikke bomullssokker i jakt og fjellstøvler. Bomull holder på fuktigheten og skaper et dårlig inne klima i støvlene. Bruk gode kvalitets sokker i fukttransporterende materialer. 6. Ikke bruk flere eller tykkere sokker i støvlene enn det som er nødvendig for å fylle støvlene godt ut. Har du en bred fot trenger du sannsynligvis kun en tynn sokk. For mange eller for tykke sokker forringer hælgrepet og reduserer fukttransporten ut av støvlene. Ta heller med ekstra sokker i sekken for kalde dager. 7. Snør ikke støvlene for stramt over vristen. Blodomløpet i en fot er i stor grad basert på pumpebevegelser i foten. For stram snøring reduserer derfor blodsirkulasjonen i foten. De fleste fjellstøvler har i dag låsekrok som muliggjør å stramme snøringen bedre rundt ankelen enn over vristen. 8. Tørk aldri støvlene med sterk varme. Gjentatte behandlinger vil tørke ut støvlene og gjøre læret sprøtt. 9. La aldri sko/støvler stå lagret på varmegulv. Varmen fra gulvet vil fremskynde aldringsprosessen, og vil over tid tørke ut og ødelegge både gummisåle og lær. Guide fra XXL Vedlikehold av støvler Støvler trenger pleie og omtanke. Uten dette tørker de inn, sprekker og ser slitne ut, akkurat som oss. De er jo laget av hud. Steller du med støvlene av og til, vil du ha dem med like god funksjon år etter år. Les enkle tips om vedlikehold her. Vedlikeholdet av støvler har tre hovedmålsetninger: 1. Støvlene skal bli mest mulig vannavstøtende 2. Støvlene skal være pustende - og fortsette å være det 3. Læret (storfehuden) skal forbli mykt Nedenfor kan du lese i detalj hvordan du gjør dette enkelt og greit. 1. Forberedelse Ta ut sålene så de får tørke ordentlig. Hvis du også vil vokse støvlene, er det smart å ta ut lissene også. 2. Rengjøring Skyll av den verste møkka. Helst under rennende vann. Bruk en børste til hjelp. Fjern også skitt og steiner som kan ha festet seg under sålen. 3. Hygiene For å unngå dårlig lukt i støvlene, rengjøres av og til innsiden med lunkent vann og en børste. Dette skader ikke foret. Støvler uten Gore-Tex kan vaskes innvendig med mild såpe. Støvler med Gore-Tex skal bare vaskes med rent vann. 4. Tørking Du må aldri tørke støvler i direkte sollys eller ved en sterk varmekilde. Lær er veldig følsomt for direkte varmepåvirkning og "brenner" lett - det blir sprøtt og hardt og får lett sprekker. Når foret er vått, tørkes det først ved å stappe avispapir ned i dem. Glem ikke å fjerne papiret etter noen timer for deretter å la støvlene lufttørke. 5. Spraying Det beste er å impregnere støvlene før de er helt tørre. Porene er fortsatt åpne og sprayen trenger dypere inn. Cordura og Nubuck lær må impregneres med spray hvis du vil beholde utseendet. Glatt lær trenger jevnlig tilførsel av voks, men kan med fordel impregneres i tillegg. 6. Voksing Alt lær trenger "næring" i form av fettstoffer som voks. Det gjelder også selv om støvlene er foret med Gore-Tex membran. Lærpartier på Cordura støvler må også ha voks. Gni på voks med en tørr svamp eller fille. Vær nøye med å dekke alle flater. Voksen kan varmes forsiktig inn med en hårtørrer eller støvlene legges i ovnen innstilt på 40 grader (bruk en avis under). Obs! Ikke bruk for sterk varme på voksen. Da vil den trenge for dypt inn i læret og redusere pusteegenskapene og dermed komforten. 7. Tips for nubuck støvler Nubuck er matt (sandslipt) lær. I utgangspunktet skal disse impregneres med spray for å beholde den børstede overflaten. Voks vil forandre støvlenes utseende til glatt lær og det blir mykere og mørkere. Dette er en helt normal og ufarlig prosess for læret. Forandringen skyldes at porene fylles med voks. Det er også en fordel for sømmene at voks tilføres. Hvis du ikke synes det er avgjørende å beholde børstet overflate, vil vi anbefale bivoks til nubuck lær. 8. Lisseringer og hemper Beskytt dem mot rust med voks, Vaseline eller annet fett.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.