Gå til innhold
  • Bli medlem

sydeggen på uranostind... farlig?


Anbefalte innlegg

heisann;) jeg er en gutt på 15 år. har hatt hytte på Eidsbugarden hele livet og har de siste tre årene interessert meg for toppene og tindene rundt eidsbugarden(uranostind, mjølkedalstind, galdebergstind, falketind, storegut, sagi, slettmarkspiggen, sjogholstind you name it.... dessverre får jeg aldri annledning til å dra opp på disse toppene på grunn av at jeg er eldst i søskenflokken og foreldrene mine er hverken interessert i tindene eller å gå varda stiene. DERFOR har jeg bestemt meg for at i sommer skal jeg og en venn av meg sykle til koldedalsvatnet og gå relativt fort opp og ned uranostind. :shock:

Det jeg lurer på er cirka hvor lang tid turen vil ta, om jeg vil greie sydeggen som jeg synes frister men allikevell skremmer og om det er noen andre SPISSE og HØYE topper i nærheten av Eidsbugarden som jeg kan bestige.. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

heisann;) jeg er en gutt på 15 år. har hatt hytte på Eidsbugarden hele livet og har de siste tre årene interessert meg for toppene og tindene rundt eidsbugarden(uranostind, mjølkedalstind, galdebergstind, falketind, storegut, sagi, slettmarkspiggen, sjogholstind you name it.... dessverre får jeg aldri annledning til å dra opp på disse toppene på grunn av at jeg er eldst i søskenflokken og foreldrene mine er hverken interessert i tindene eller å gå varda stiene. DERFOR har jeg bestemt meg for at i sommer skal jeg og en venn av meg sykle til koldedalsvatnet og gå relativt fort opp og ned uranostind. :roll:

Det jeg lurer på er cirka hvor lang tid turen vil ta, om jeg vil greie sydeggen som jeg synes frister men allikevell skremmer og om det er noen andre SPISSE og HØYE topper i nærheten av Eidsbugarden som jeg kan bestige.. :shock:

Sydeggen på Uranostind er lett (for de der har vært bort i klatring før), der er massevis av bra tak å velge imellom. Men der er ikke plass for høydeskrekk eller noe feil!

post-258-133474467589_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydeggen på Uranostind er lett (for de der har vært bort i klatring før), der er massevis av bra tak å velge imellom. Men der er ikke plass for høydeskrekk eller noe feil!

Dette er nesten som å si at det er lett for de som ikke synes det er vanskelig...

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har fra før Bjørn-Even, men hva som er lett og hva som er vanskelig er avhengig av personlighet, erfaringer, dagsform og forholdene i fjellet.

Jeg gikk der i fjor men snudde før toppen. Jeg har klatret før, men fjellet var vått og svært glatt og i tillegg var det lenge siden jeg hadde hatt høyde under føttene - noe som påvirker psyken en del. Jeg hadde også vært på toppen før slik at viljen til å gå på ikke var helt på topp.

Prøv deg frem under gode forhold, dvs godt og tørt vær og husk at du også skal ned igjen. Ta deg god tid for å slippe å stresse. Vær også innstilt på å måtte snu dersom det blir for mye. Det er ikke alltid like lett å klyve ned som opp. Det viktigste er ikke å komme på toppen, men å ha muligheten til å komme tilbake en annen gang :roll:

Lykke til - det er et flott fjell !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men hvis du er 15 år og har lite erfaring med fjelltopper, håper jeg du lar denne ryggen vente litt. Jeg ville ha prøvd meg på f.eks Mjølkedalstind som også er spiss og fin, først.

Bjarne er hardcore, ikke hør på han :roll:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ihvertfall prøve og skulle jeg psyke ut er det ikke verre en å snu :roll: har vært på en del topper før... Grivla, Snønipa og storlogpikjen for å nevne noen. har dere noen forslag til en annen rute til uranostind? har vært like ved breen.. den ser ikke så ille ut..

jeg kan også ha sydtoppen som mål..? se hvordan det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Valencia her. Eggen mot toppen er opp til grad 3 (klatring) og er absolutt ikke noe man begynner med ifm toppturer.

Start med noe annet i stedet, så kan du øke vanskelighetsgrad etterhvert som du får mere erfaring. Du er heldig som har hytte der med så mange fine fjell i nærheten. Du kan blant annet finne rutebeskrivelser på http://etojm.com/Norsk/Topper/index.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det er kult å ha hytte der, får håpe jeg arver den... noen andre i diskusjonen som har hytte der? synes NESTEN at jeg har nok erfaring for å gå opp sydeggen men det er innhabilt sagt av meg ettersom jeg aldri har vært på den. er det noen svært utsatte steder på den? isåfall hvor.. til sommeren(siste uka i juli) skal jeg ihvertfall på falketind, mjølkedalstind og muligens sjogholstind med en venn av meg og faren og onkelen hans. håper jeg får litt mer erfaring av disse turene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du rekker Mjølkedalstinden på 7-8 timer kommer helt an på din form og effektivitet, men det bør gå greit ja, men noen kosetur blir det ikke.

Å sammenligne Snønipa med søreggen på Uranostinden blir også feil. Hvis du har hytte på Eidsbugarden er det jo rimelig enkelt å foreta en progresjon. Du kan f.eks. gå opp søreggen på Mjølkedalspiggan og så klyve deg bratt ned og opp til Søre Sagi, skulle du komme deg levende frem og tilbake bort smuleeggen til Nordtoppen så vil søreggen på Uranostinden fortone seg som en lek.

Uranostinden kan også bestiges ad f.eks. den løse, men lang enklere vestflanken til nordskaret, og derfra opp.

Og: går du aleine, si fra hvor du går om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du rekker Mjølkedalstinden på 7-8 timer kommer helt an på din form og effektivitet, men det bør gå greit ja, men noen kosetur blir det ikke.

Å sammenligne Snønipa med søreggen på Uranostinden blir også feil. Hvis du har hytte på Eidsbugarden er det jo rimelig enkelt å foreta en progresjon. Du kan f.eks. gå opp søreggen på Mjølkedalspiggan og så klyve deg bratt ned og opp til Søre Sagi, skulle du komme deg levende frem og tilbake bort smuleeggen til Nordtoppen så vil søreggen på Uranostinden fortone seg som en lek.

Uranostinden kan også bestiges ad f.eks. den løse, men lang enklere vestflanken til nordskaret, og derfra opp.

Og: går du aleine, si fra hvor du går om ikke annet.

heisann;) tror du misforsto jeg sammenligner ikke snønipa med uranostind :D Selv om ikke snønipa er like bratt og farlig som uranostind tror jeg turen er lengre... :? kanskje? uansett, en veldig god venn av meg(som enda ikke er medlem) gikk opp i vest :shock: han sa det var en veldig lett tur... uheldigvis for han begynte det å stri-regne på toppen! maks uflaks! men men... hva er egentlig en progresjon? har aldri hørt ordet før;)

hvordan er mjølkedalspiggan? har sett den når jeg var ved store mjølkedalsvannet, så ganske stilig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risiko-vurderingen klare du selv, når du er kommet lidt længre i din progression. Turen kan ære lidt skummel, og er ikke bare lige - tror en guidet tur lyder som en god ide. Men klø på, ta evt. kurs i fjellklaring (med en kammerart) og udvid din/jeres topjagt-progression med endnu et niveau/nivå, du har jo alle muligheder med hytte der!

Progression/progresjon en fremgang/udvikling der sker med jævn tilvækst. Kan man skrive det med "ssion" på norsk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu glemte jeg jo at svarre på spørgsmålet dit... jeg synes topeggen er lidt luftig, og vil mene, at hvis er man uheldig her, så kan konsekvenserne være fatale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn-Even, jeg skjønner meget godt at søreggen på Uranostind frister, men den er meget utsatt noen steder, og som flere her er inne på, gir den ikke rom for sleivspark og glipp med hender/føtter på en del steder. Jeg vil også anbefale deg å prøve noen mindre luftige topper først, for å i det minste få litt erfaring først. Bjarne Lindholdt har rett i at eggen er lett for de som er vant med klatring og luftig klyving, og at det er gode tak. Men får du drittvær midt oppe i der og ikke har sikringsutstyr, kan det bli en meget spennende retur eller fortsettelse videre. :?

men hva er "risikoen" hvis jeg prøver meg på den sydligste uranostinden?

Den sydligste er jo mye mindre utsatt, så der risikerer du ikke på langt nær så mye. Vi opplevde den som helt problemfri, med kun et kort, luftig punkt. Men jeg har lest om andre som syntes den også var skummel nok…

er det noen svært utsatte steder på den? isåfall hvor..

Eggens smaleste passasje (opp til store Uranostind) har jeg lagt ut et bilde av her:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=44544&highlight=urdanostind+s%F8reggen#44544

Rett før du kommer til dette punktet, er det meget bratt klyving opp noen meter (der eggen forsvinner like bak personene på bildet). Disse bratte metrene opplevde vi som meget løse helt øverst, og vi måtte være litt på vakt for å ikke sende steiner nedover til de under.

På dette bildet, hentet fra BreogFjellsport.no:

http://breogfjellsport.no/dir/pictures/album_window_picture.php?pictureID=2894

ser du tydelig punktet jeg snakker om. Midt i bildet ser du den bratte hammeren, og til venstre for den der eggen flater ut igjen, er det smaleste punktet.

Her er et bilde fra klyvingen opp denne bratte kneika/hammeren:

post-42-133474467655_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn-Even

Jeg vet ikke om du har noe klatreerfaring?

Jeg kjenner folk som selv har klatret Trollveggen, men som har valgt å sikre andre i turfølget med tau opp denne eggen.

Hvordan denne eggen oppleves er helt individuelt fra person til person og hvilken erfaring disse har med hensyn til klatreerfaring og tilsvarende turer, og selvfølgelig avhengig vær og føreforhold.

Klatringen vil sikkert kunne oppleves som lett, men det er langt ned.

Ett av de største risikomomentene med klyveklatring i fjellet er løse blokker og steiner. Det krever litt erfaring og trening for å ferdes sikkert i slikt terreng. Du må hele tiden kjenne etter om takene er faste før du belaster dem. Det er fort gjort å bli ukonsentrert og slurve når man begynner å bli sliten.

Husk også at det er lettere å gå opp enn ned, så hvis man går seg fast eller psyker ut på vei opp kan det bli problematisk å komme seg ned igjen.

Eller må jeg si du er veldig heldig som har hytte ved Eidsbugarden. Her er det mange flotte fjelltopper, både over og under 2000m.

Lykke til og god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk der i fjor men snudde før toppen. Jeg har klatret før, men fjellet var vått og svært glatt og i tillegg var det lenge siden jeg hadde hatt høyde under føttene - noe som påvirker psyken en del. Jeg hadde også vært på toppen før slik at viljen til å gå på ikke var helt på topp.

Jeg vil heil sikkert også snu hvis det blir regn og tåke. Det har jo ikke noen hensikt (for meg) å gå på topptur hvis ikke en får oppleve noe utsikt :shock: Jeg går ikke på topptur bare for å sette kryss på en liste, men for en flott opplevelse :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at det går fjellføring til uranostind, kan vurdere det og... men hva er "risikoen" hvis jeg prøver meg på den sydligste uranostinden?

Sydligste Uranostinden kan sammenliknes med den øvre del av Sydeggen til Kyrkja; det er lett klyvning.

Fjellføring til Uranostind går meg bekjent opp breen til Urdaknatten og opp Nordryggen til Uranostinden. Tung vassning i snø heile veien :?

Det koster 600kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann;) tror du misforsto jeg sammenligner ikke snønipa med uranostind :? Selv om ikke snønipa er like bratt og farlig som uranostind tror jeg turen er lengre... :? kanskje? uansett, en veldig god venn av meg(som enda ikke er medlem) gikk opp i vest :shock: han sa det var en veldig lett tur... uheldigvis for han begynte det å stri-regne på toppen! maks uflaks! men men... hva er egentlig en progresjon? har aldri hørt ordet før;)

hvordan er mjølkedalspiggan? har sett den når jeg var ved store mjølkedalsvannet, så ganske stilig ut...

Jeg vil anbefale Vesteggen på Sjogholstind fra skaret i stedet for. Veien blir ikke så lang, og eggen er morsom uten å være spesiell utsatt.

Vestflanken til nordskaret mellom Uranostinden og Slingsbytinden, har jeg prøvd ned — jeg gjør det aldri mere. Det var skrenter og sva, noen steder også vann på. Ikke før jeg var heilt nede på Urdadalsbandet viste jeg om jeg skulle overleve :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Vesteggen på Sjogholstind fra skaret i stedet for. Veien blir ikke så lang, og eggen er morsom uten å være spesiell utsatt.

Hallo;) Jeg har sett sjogholstind fra Utsikten, ser ganske flott ut! må man gå stien mot Olavsbu og ta til venstre når man kommer ved foten av Olavsbunut? Skal forresten til falketind og mjølkedalstind i sommer(med en venn og to voksne) håper falketind byr på litt spenning... bratt? takk for alle fyldige svar :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann;) tror du misforsto jeg sammenligner ikke snønipa med uranostind :D Selv om ikke snønipa er like bratt og farlig som uranostind tror jeg turen er lengre... :? kanskje? uansett, en veldig god venn av meg(som enda ikke er medlem) gikk opp i vest :D han sa det var en veldig lett tur... uheldigvis for han begynte det å stri-regne på toppen! maks uflaks! men men... hva er egentlig en progresjon? har aldri hørt ordet før;)

hvordan er mjølkedalspiggan? har sett den når jeg var ved store mjølkedalsvannet, så ganske stilig ut...

Jeg vil anbefale Vesteggen på Sjogholstind fra skaret i stedet for. Veien blir ikke så lang, og eggen er morsom uten å være spesiell utsatt.

Hallo;) Jeg har sett sjogholstind fra Utsikten, ser ganske flott ut! må man gå stien mot Olavsbu og ta til venstre når man kommer ved foten av Olavsbunut? Skal forresten til falketind og mjølkedalstind i sommer(med en venn og to voksne) håper falketind byr på litt spenning... bratt? takk for alle fyldige svar :D

Sjogholstind, Vesteggen gikk jeg fra skaret mellom Sjogholstind og Mjølkedalstinden. Jeg tilråder å gå ned samme veien.

I fjor gikk jeg ned i flanken mot NØ, men vil ikke anbefale det da der er veldig bratt med risk for ras :shock:

På Falketind vil jeg anbefale å gå Vesteggen opp — den er flott og mye mer interessant enn den vanliga løype fra N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjogholstind, Vesteggen gikk jeg fra skaret mellom Sjogholstind og Mjølkedalstinden. Jeg tilråder å gå ned samme veien.

I fjor gikk jeg ned i flanken mot NØ, men vil ikke anbefale det da der er veldig bratt med risk for ras :shock:

På Falketind vil jeg anbefale å gå Vesteggen opp — den er flott og mye mer interessant enn den vanliga løype fra N.

Er den vanlige løypa langs elva som renner ut i andrevatnet? eller over falkbreen?

tror vi skal ta løypa til stølsnosbreen. Kan Falketind sammenlignes med Uranostind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den vanlige løypa langs elva som renner ut i andrevatnet? eller over falkbreen?

tror vi skal ta løypa til stølsnosbreen. Kan Falketind sammenlignes med Uranostind?

Ja, der blir litt klyvning opp langs vestsida av elva, som renner ut i andrevatnet. Elven krysses vanlig lett oppe på flaten 1400-1500m.

Deretter opp i høyre kant av nedre brefallet. Oppe på breflaten går du rett Ø i sørlig kant av Stølsnosbreen. Av den vanliga løypa fram til stuppet mot Falkebreen, og opp den brede rygg mot S til toppen av Falketind.

Mere interessant: Når du får peiling på Vesteggen th, gå rett op og følg eggen til toppen (klyvning opp her).

Ta gjerne med en kort isøks til bruk for å gli ned stor snøfonn fra toppen til breen :D

Falketind er av vanliga løype lett, og kan gås av alle fjellvante folk.

post-258-133474467692_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.