Gå til innhold
  • Bli medlem

Registrering av hagle


jack

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!

Jeg har overtatt en gammel hagle av familien, denne er kjøpt før 1 oktober 1990, og er uregistrert.

Har fått endel forskjellige meninger om våpenet trengs å registreres eller ikke, så jeg lurte på om det var noen glupe hjerner

her på forumet som kunne hjelpe meg å svare på dette spørsmålet...

Alle svar og tips mottas med takk!

Ikke lenge til rypejakta begynner nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke krav om etterregistrering av hagler, men ved eierskifte skal ny eier søke om erhvervstillatelse på vanlig måte.

Dersom du er gammel nok til å selv kunne ha ervervet hagla før krav om registrering kom kan du jo påstå for Gud og Hvermann at du har eid den hele tiden...... :wink:

Dersom du ikke har våpenkort eller er registrert jeger kan du derimot få problemer med å kjøpe ammunisjon.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Dette er hentet fra politiet.no - under våpen linken:

Er det registreringsplikt på en vanlig jakthagle kjøpt hos autorisert våpenhandler før 1990?

Registreringsplikt for alle hagler ble innført 1. oktober 1990. Eier du en ordinær enkeltløpet eller dobbeltløpet hagle (ikke magasinhagle) som du lovlig har ervervet før denne datoen, trenger du ikke å registrere den. Men dersom hagla skal overdras til ny eier, må den nye eieren ha gyldig ervervstillatelse før ha kan overta hagla. Alle magasinhagler (pumpe- og halvautomatiske hagler) er registreringspliktige uavhengig av når de er ervervet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat .Ikke lenge til rypejakta begynner nå .....

Går ut fra du har bestått jegerprøven og fyller kravene til å utføre jakt.

Gå til politiet å få de til å orientere deg for hvilke regler som gjelder i ditt tilfelle.

Det har vært gitt amnesti for eiere av ureg, våpen i flere år nå og det har gitt

kjempe uttelling . Mange våpen har blitt reg, men det er mange igjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Gjorde det samme med min gamle for noen år siden, da var det en kampanje for å få registrert gamle våpen gratis, mulig det koster noen kroner nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.