Gå til innhold
  • Bli medlem

Turister på tur: behov for bedre informasjon? splittet fra Nødpeilesender (SPOT, InReach mfl


Gjest Landsem

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 4 uker senere...

Var over 5000 cruiseturister i stavanger idag.. Var nok en del av dem som 'måtte' gå idag.. 

Håper folk tok til vett og ikke gkk til trolltunga i dette været. Så på en facebook side fra kjerag at over 100 hadde lagt ut på tur der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett for dårlig informasjon fra turistbyrådene rundt om. De må formidle bedre at dette er en krevende tur (for en turvant nordmann) og ekstremtur for turister. Bra de står der nå og vil stoppe uegna turister. 

Jeg får helt vondt i magen av alle disse redningsaksjonene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg enig i at ansvaret skal plasseres hos "turistbyråene. Hver og en må sette seg inn i hva slags tur man skal på og vurdere om form og utrustning står i forhold.. Når det er sagt er det klart at det for mange antagelig ser "lett" ut med alle bildene av Prekestolen, Trolltunga og Kjeragbolten som vi pepres med hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, whistler skrev:

Jeg vet ikke om jeg enig i at ansvaret skal plasseres hos "turistbyråene. Hver og en må sette seg inn i hva slags tur man skal på og vurdere om form og utrustning står i forhold.. Når det er sagt er det klart at det for mange antagelig ser "lett" ut med alle bildene av Prekestolen, Trolltunga og Kjeragbolten som vi pepres med hver eneste dag.

Men hva slags informasjon er det for turister å oppdrive da? Den må jo være mangelfull siden så mange ikke aner hva de går til. 

Man kan ikke ikke bare anta at de fleste turistene er ubrukelige og dumdristige. Er sikker på at det finnes flere oppegående individer der, som faktisk leser seg opp om turen i forkant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men hva slags informasjon er det for turister å oppdrive da? Den må jo være mangelfull siden så mange ikke aner hva de går til. 

Man kan ikke ikke bare anta at de fleste turistene er ubrukelige og dumdristige. Er sikker på at det finnes flere oppegående individer der, som faktisk leser seg opp om turen i forkant. 

Det er klart at det selger dårlig å opplyse om faktiske forhold i reklamen, men folk må jo sjekke litt nøyere før de legger i vei? Hører jo om folk som stiller opp i mokkasiner uten så mye som en vannflaske i sekken.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 ganske ulike turersom nevnes. Prekestolen er 3 -4 timer som tusener går inkl cruise-turister, Kjerag er 5-6 timer i høyfjellsterreng og trolltunga er 10-12? Timer og 1000n stigning. Felles er at Rogaland og Hordaland er værhardt. 'Stormen' ute nå er  jo feil for årstiden- alle steder står det at august er den beste årstiden for disse turene.

tror mye av faren ligger i at ingen av de som snur -særlig på trolltunga og Kjerag- skriver om det på Facebook eller tripadvisor.. Er nok mange som tar bomtur til Odda som man aldri hører om.. Og turistbransjen (hoteller etc) har jo heller ingen interesse av å skrive om dem -førnoe alvorlig skjer som gir dårlig reklame. 

Krysser fingre og tær for at alle overlever denne uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt utgangspunkt er at folk flest - inkludert folk som har råd til å feriere i Norge - presumptivt ikke er dumme (joda, jeg vet at dette ikke er et synspunkt som deles av en del i dette forum). Det betyr at jeg ikke har tro på en forklaringsmodell som i grunnen sier at "ulykker og redningsaksjoner skjer fordi idiotene oppfører seg idiotiske fordi de er idioter!".

Men noen oppfører seg jo idiotisk. Ingen tvil om det. Fordi de ikke har forstått farene ved sin opptreden. Hadde de forstått det, tror jeg faktisk at de hadde gjort ting annerledes.

Da jeg for noen dager siden gikk over De syv søstre overhørte jeg en småsliten sprek kar si på toppen av søster nr 5: "When norwegians say that a route is 'hard', it is much harder than a 'hard' route back home in Switzerland!". Dette kom altså fra en sprek sveitser. Hvordan formidle hva 'hard' betyr for en nederlender, en araber, en inuit eller en fra midt-vesten i USA? Referanserammene blir så forskjellige at generelle ord mister mening. På et eller annet vis må man gå fra det generelle til det konkrete - hvor god fysisk form bør du være, hvilke klær og fottøy bør du bruke, hvilket vær gjør turen til høyrisiko, hva er sikre tegn på at du bør gi beng i turen og gå på det flotte museet eller den den velrenommerte restauranten i stedet? 

Det - tror jeg - er utfordringen å få formidlet på et forståelig vis :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@a_aa akkurat. Jeg tror rett og slett ikke informasjonen er informativ nok. Og hard for oss er ekstremt for de fleste spreke turister. 

Jeg tror ikke de ønsker å være kamikazeturister der de vaser rundt til fjells og på isbreer. De skjønner bare ikke faren. De er vant til "inn med t-skje" informasjon om alt, og høye gjerder der det kan være fare på ferde. Her er det i verste tilfelle kanskje et lavt kjettinggjerde. 

Jeg håper ikke vi må begynne med høye gjerder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på noen facebook sider jeg fant når jeg søkte på Trolltunga kjerag etc.  Trolltunga har egen side om "Trail information" og det siste som sto der var fra forrige uke om at stien var gjørmete og og det kan "cold, rainy and foggy" og at stier kunne oversvømmes så husk gode sko, regntøy og nok mat... Alt på engelsk. 

Synes kanskje de bør ta ansvar og advare folk om å dra opp! Når turister først har reist til Odda (dvs nå er vel veien stengt) så er det vanskelig til å få dem til å snu på parkeringen?

 

Kjerag Tourist info sier med store bokstaver - DO NOT GO HIKING idag og har lagt ut video av tom parkeringsplass... Litt mer ærlige her..

Tror nok Odda er redde for ryktet og å skremme turister fra å booke tur dit - I Stavanger kan en alltid finne alternativer til fjelltur - feks tur langs jærkysten eller høgjæren om en absolutt vil på tur - Ganske vilt og frisk naturopplevelse det også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meinar faktisk at reiselivsnæringa har eit ansvar for informasjon.

Dette fordi det i stor grad er reisleivsnæringa som marknadsfører desse destinasjonane mot utland, og som profitterar på dei. 

På same tid bør det offentlege i større grad annerkjenne reiselivsnæringa som ei veksande næring, spesielt i delar av landet vårt, og byrje tenkje meir på korleis ein ynskjer at utviklinga i næringa skal gå føre seg, og bistå næringa i deira ansvar.

Per i dag er utviklinga noko på villspor ette rmitt begrep. Eg tenkjer ein kan ha ei sunn og god utvikling av næringa, der ein ivaretek og skaper arbeidsstader, med minst mogleg grad av inngrep og med tryggleiken inntakt. Men det krev ei mobilisering som tenkjer heilskap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Gittiamo skrev:

Godt Norsk Folkehjelp står der i dag og nekter folk å gå opp.

Folk møtte opp i joggesko og shorts i dag, for å gå opp til Preikestolen :o

Joggesko, er nok ikke det værste de har kommet med på føttene. Hva med sandaler, slipperser og tresko. Samt lettkledd, uansett temp.?

Men, det er ikke så merkelig. Mange som kommer fra disse båtene, er byfolk fra fjærne land og aldri gått ute i naturen. Og fjell, steinrøys, har de kun sett på bilder, eller film. Samtidig kommer de fleste fra et langt annet klima. Og noen er så overvektige, at de klarer kun få meter før de må hjelpen ned igjen. Så, det er ikke annet å vente.

Så info. må til og kontroll med hvem, som får gå opp slike steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg tror ikke reiselivsnæringen helt har klart å henge med i den eksplosive økningen av besøkende de siste årene. De hadde nok ikke regnet med at noen bilder på Instagram ville øke besøkstallet så voldsomt. 

Trolltunga har gått fra ca 500 besøkende i 2009 til 70 000 i år. 

Nei, og det er ikkje berre der. Eg var i Lofoten på besøk hjå svigers i 14 dagar no. Berre frå nokre få år tilbake er tilstanden ein heilt anna. Lokale media, lokale folk osv snakkar om det, og fortvilar til ei viss grad. Marknasføringa og det auka press heng ikkje saman med kapasiteten, og tilstandane er til tider usjarmerande så det held. Ikkje bra, hverken for den ein eller den andre.

Edit; det skjer mykje marknadsføring mot utland som me som bur i Norge ikkje nødvendigvis får med oss, dei store destinasjonsselskapa og Fjord Norge osv er jo store aktørar som kjører på, og gjer områder kjente både for volumaktørar og andre. Då tenkjer eg at ein til ei viss grad må bu seg på suksess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
24 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg tror ikke reiselivsnæringen helt har klart å henge med i den eksplosive økningen av besøkende de siste årene. De hadde nok ikke regnet med at noen bilder på Instagram ville øke besøkstallet så voldsomt. 

Trolltunga har gått fra ca 500 besøkende i 2009 til 70 000 i år. 

Reiselivsnæringa sørger kun for betalingsterminaler og at flest mulig drar kort på mest mulig, så overlater de til andre instanser å ta utgiftene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tessatroll ja man ser like stor økning på alle disse turiststedene. Og det er ingen tvil om at det har med den massive markedsføringen å gjøre. 

Der gjør meg stolt at så mange faktisk vil reise hit og se hvor flott land vi har, men det skremmer meg også at det er så totalt kaos som det er fortiden. Og hvor mye skade vil all turismen forårsake vår natur? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.