Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongs sovepose for dame


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter en god 3-sesongs sovepose for dame. Finner ikke så mange gode tester på nette for dette, så håper noen har tips å komme med! :-)

Siden jeg ikke er mer enn 160 lang bør posen ikke være lenger enn 175, så slipper jeg å drasse på den ekstra vekta og varme opp den ekstra plassen. Posen bør helst ha komfortemp på minimum et par minus, da den skal kunnes brukes sen vår/tidlig høst + sommer i fjellet. Den bør helst ikke veie noe særlig mer enn 1600-700 g og prisen må ikke være noe særlig mer enn 2700 kr.

Til nå har jeg tittet på denne posen, som jeg kan få til rundt 2700 hos Oslo Sportslager:

Mountain Equipments 2/3-sesonger Helium 600. Den veier kun 1055 g. Men er komfortemp på kun -1 litt knapt for 3-sesongs damepose?? Sist jeg kjøpte pose gikk jeg for en lett som ikke var varm nok, så jeg er litt redd for å gå i samme fella igjen. Vil heller bære et par kg ekstra og ha en pose som er varm nok!!

Har dere evt noen tips om andre gode dameposer? Hva med ME sine Dreamcatcher poser, har noen erfaringer m disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Hei, følgende informasjon om Helium 600 på Mountain Equipments hjemmeside:

WOMEN'S HELIUM 600

TOTAL WEIGHT:1055G / 37OZ

FILL WEIGHT:600G / 38OZFILL

POWER:725 DUCK DOWN

MAX USER HEIGHT:175CM / 69"

PACKED SIZE:19CM X 28CM / 7" X 9"

EXTREME TEMPERATURE:-23°C / -9°F

COMFORT LIMIT TEMPERATURE:-7°C / 19°F

COMFORT TEMPERATURE:-1°C / 30°F

GOOD NIGHTS SLEEP:-10°C / 14°F

Helium 800 tåler mer kulde, men litt varmere om sommeren da. Den andre modellen du nevner ser ut til å være ute av sortimentet. Personlig mener jeg at 85 % dun er litt i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar! Jeg har alt av spec's siden jeg faktisk har deponert på posen til i morgen ;) mulig at dreamcatcher posene er gått ut av sortimentet, tror også det er grunnen til god rabatt hos Oslo Sportslager. Womans dreamcatcher 850 hos ME har komfortemp -3, så den er sammenlignbar m helium 800 (som har komfortemp på -4). Mulig jeg kan få dreamcatcher til 2800, noen som har tanker om det er verdt å bære 600 g ekstra for en økning i to grader komfortemp?? Posen må ikke være fra ME heller så tar gjerne i mot tips om andre merker og modeller også!

Hei, følgende informasjon om Helium 600 på Mountain Equipments hjemmeside:

WOMEN'S HELIUM 600

TOTAL WEIGHT:1055G / 37OZ

FILL WEIGHT:600G / 38OZFILL

POWER:725 DUCK DOWN

MAX USER HEIGHT:175CM / 69"

PACKED SIZE:19CM X 28CM / 7" X 9"

EXTREME TEMPERATURE:-23°C / -9°F

COMFORT LIMIT TEMPERATURE:-7°C / 19°F

COMFORT TEMPERATURE:-1°C / 30°F

GOOD NIGHTS SLEEP:-10°C / 14°F

Helium 800 tåler mer kulde, men litt varmere om sommeren da. Den andre modellen du nevner ser ut til å være ute av sortimentet. Personlig mener jeg at 85 % dun er litt i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det siste jeg skrev var litt rotete. Det jeg prøvde å si var:

- ME sin helium 600 veier kun 1050 g med komfortemp på -1. Pris: 2700 kr.

- ME sin dreamcatcher 850 veier 1600 g med komfortemp på -4. Pris: kanskje 2800 kr.

- Er det verdt å bære 600 g ekstra for en økning i 2 garder komforttemp? Og hvordan er ellers de to posene opp mot hverandre? Fins det andre merker har poser til tilsvarende vekt/temp/pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

-

- Er det verdt å bære 600 g ekstra for en økning i 2 garder komforttemp? Og hvordan er ellers de to posene opp mot hverandre? Fins det andre merker har poser til tilsvarende vekt/temp/pris?

Helium har en bedre dunkvalitet enn Dreamcatcher, i tillegg til større andel dun (90/10). Helium har også tynt og lett ytterstoff, noe som gjør den litt mer skjør. Til telting etc bør ikke det være noe problem. Dreamcatcher 850 holder noen minusgrader mer.

Helium har comfort limit på -7, mens produsenten oppigir -10 (good night sleep). Det betyr at -7 bør gå greit :-) Dersom posen skal brukes mest om høsten, bør du kanskje vurdere en som er enda litt varmere.

Godt liggeunderlag er meget viktig. Lankenpose hjelper også noe.

Form, om har spist godt etc, spiller jo alltid en rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK det med forskjellen i dunkvaliteten viste jeg ikke! Greit å vite at den jeg har deponert på ikke er så verst sammenlignet m dreamcatcher da ;)

Jeg har en thermolite innerpose fra sea to summit som skal legge til +8 (tror jeg det var). Og har tenkt å kjøpe meg liggeunderlaget Exped SynMat UL 7,5. Så da burde jeg vel overleve? Bruken blir nok i hovedsak på sommeren, og noe tidlig på høsten. Men vi jenter er som regel alltid frossene av oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

OK det med forskjellen i dunkvaliteten viste jeg ikke! Greit å vite at den jeg har deponert på ikke er så verst sammenlignet m dreamcatcher da ;)

Jeg har en thermolite innerpose fra sea to summit som skal legge til +8 (tror jeg det var). Og har tenkt å kjøpe meg liggeunderlaget Exped SynMat UL 7,5. Så da burde jeg vel overleve? Bruken blir nok i hovedsak på sommeren, og noe tidlig på høsten. Men vi jenter er som regel alltid frossene av oss!

Jeg går ut ifra at det er årets modell av Helium. Mountain Equipment har gjort en del endringer på 2013-modellene. Du bør være godt dekket ut fra hva du skriver:-)

Jeg bruket DownMat 7, og noen ganger Ajungilak Bamse 14mm celleplast under DownMat. I tillegg til lakenpose.

Lykke til med valget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.