Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskekort Kvennavassdraget


tadegenbolle

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg skal padle Kvennavassdraget på Hardangervidda i sommer, Holmavatn til Møsvatn.Har noen spørsmål om fiskekort, tenker at det kanskje er noen her som har fisket på det samme strekket?Først del fra Holmavatn til Nedre Krokavatn er greit, det går på Ullensvang Statsalmenning. Men hva med strekket fra Skyttarfossen/Sandvatn og ned til Vollevatn? Dette er visstnok privat eid, men utrolig vanskelig å finne info om hvem som eier det, om det evnt finnes fiskekort her eller hva det evnt koster. Noen som vet noe om dette?I verste fall, er det letteste å satse på tjuvfiske evnt?Ellers så er dere hjertlig velkommen til å komme med gode fisketips til vassdraget selvfølgelig. Men akkurat nå er jeg mest opptatt av å finne ut av fiskekortordningen...På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring Mogen og hør? http://www.turistforeningen.no/mogen/index.php?fo_id=7581

Vi padlet i fjor, og det beste fisketipset må være å gå opp til vannene som ligger høyere enn Kvennavassdraget (1300 moh..) hvis man virkelig er interessert i fiske. Dere kan eksempelvis overnatte på Litlos og få mange bra fisketips der. Gå en dag eller to i fjellet nord for Litlos. Vi gjorde dette og angrer absolutt ikke.

Vi var "drittlei" fisking når vi kom til Skyttarfossen og hadde ikke fiskekort, så fisket ikke noe nedover fra Skyttarfossen. Vi fikk veldig mye fisk på turen og det var ikke noe problem og holde oss mett på ørret. Vi fikk fisk i alle vannene vi fisket i utenom Holmavatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Høres spennende ut å utforske de mindre vannene i områdene rundt. Er jo ofte der man kan finne sine egne små perler ;)

Jeg har ringt å hørt med Mogen nå, de tipset om at det er Vinje kommune som administrerer området jeg var usikker på. Så gjennom deres nettside fant jeg en brosjyre med info om fiskekort osv, så det virker greit og greie priser.

Er jo som du sier, at man kan bli lei fiske også, men hvis man ikke har hatt fiskelykke eller dårlig vær på starten av turen, så er det jo fint å ha muligheten til å fiske resten av vassdraget også.

Får jeg lov å spørre hvilket tidspunkt dere dro på? Hvordan var vannføringen?

Hvilke fiskemetoder fikk dere mest fisk på? Funket dorging med wobbler f.eks.? Tenker at en liten ørretimiterende wobbler kanskje kan gjøre susen?

Eller stoppet dere for å fiske fra land, i innos og utos, elvekulper osv?

Spent på å høre noen erfaringer omkring dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi dro første uken i august i fjor, og da var vannføringen kanskje litt lav for de med Ally kano, men fungerte bra for oss med Alpackaraft som går litt høyere. Vi dro innom Litlos og fikk fisketips om å dra lengre nord, så vi gikk noen timer nord for litlos på fjellet og fisket der rundt 1300 moh. Vi ble der i ca. 3 dager og var lei av fisk når vi kom ned til kvenndalen igjen (padlet nedover via noen elver og vann). Men fikk bra med fisk på ørretimiterende wobbler i kvennsjøen og kan anbefale det. Utfordringen med wobbler er at fisken ofte sitter veldig bra og man må drepe den. Det er litt kjedelig å ha brukt opp "fiskekvoten" på 15 minutter i løpet av en dag ...

Tror det viktigste er at man fisker "der fisken står" i vannet. Vi møtte noen med Ally halveis ned kvenna som ikke hadde fått så mye fisk mens vi hadde fått veldig mye. Tror de fisket alt for høyt i vannet og fisken stod veldig dypt grunnet litt varme vann. Har ofte sett i fjellvann at man må slippe sluken helt ned i bunnen og rykke den bortover hvis vannet blir for varmt.

De beste nappene (fikk ikke på land..) hadde jeg i innos. Prøvde meg i elvekulper også men hadde ikke store lykken der (amatør..).. generelt sett var ørreten bedre i kjøttet høyere opp man kom, men den holdt fin kvalitet hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har tenkt meg innover mot Kvenndalen en ukes tid fra 1. august. Hvis det er som dere sier, må det være jævlig vanskelig å få fisk der på den tia! Kan ikke være mange gradene i vannet hvis det ikke er isdekt og. Noen som har hørt noe fra noen angående fiske vest på Hardangervidda den siste tia? Er det eventuellt bedre oppe ved Bismark vannet som er litt nord for Kvenndalen? Er vel ikke snakk om mer enn en mil/halvannen i luftlinje men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei. Takk for nyttig informasjon. Jeg skal selv padle denne ruten nå i august og lurte først og fremst på hvordan turen din var med tanke på erfaringer du gjorde deg på turen? Og selvfølgelig. Hvordan var fiske? og om du eventuelt vil dele noe gode plasser?

 

Ha en fin dag!

 

Mvh 

 

Ole 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har tenkt meg innover mot Kvenndalen en ukes tid fra 1. august. Hvis det er som dere sier, må det være jævlig vanskelig å få fisk der på den tia! Kan ikke være mange gradene i vannet hvis det ikke er isdekt og. Noen som har hørt noe fra noen angående fiske vest på Hardangervidda den siste tia? Er det eventuellt bedre oppe ved Bismark vannet som er litt nord for Kvenndalen? Er vel ikke snakk om mer enn en mil/halvannen i luftlinje men.

 

Personlig tror jeg ikke dere vil ha noe problemer med å få fisk. Har sett flere bilder med ørret fra vestvidda de siste ukene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er turkamerat og medpadler til "Vidda". :cool:

Har brukt endel tid på å forske på dette fiskekortet mellom Skyttarfossen og Vollavatnet uten å bli noe særlig klokere.

Hvor fikk du kjøpt dette fiskekortet?

 

Du kan høre med Litlos om de selger på hytta? Det er ikke store omveien. Vi tok en overnatting der og fikk oss noen gode kalde øl :-) Litlos har en facebook side forresten der du sikkert kan spørre. Selger ikke dem så vet sikkert noen andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det det området Folke Hermansen kjøpte for noen år siden? De vet det sikkert på Mogen turisthytte. Hyggelige folk som driver der. 

 

Fisk om natta nå mens det er som varmest i været. Eller i høyden, som janterje sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det det området Folke Hermansen kjøpte for noen år siden? De vet det sikkert på Mogen turisthytte. Hyggelige folk som driver der. 

 

Fisk om natta nå mens det er som varmest i været. Eller i høyden, som janterje sier.

 

Det er riktig at han eier det, men finner ingenting om hvor/om man kan kjøpe fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne fant jeg, men innenfor Rauland Statsallmenning ligger verken Sandvatn, Gunleiksbuvatnet, Briskevatnet eller Vollavatnet.

De står heller ikke listet opp i listen hvor det står hva som følger med: Storheller, Berunuten vest, Austre Vollane, Mogen, Li og diverse småeigedomar i og rundt Bitdal, dessutan Rauland Statsallmenning.

 
Tok også en telefon til Rauland Turistkontor og de kunne bekrefte at disse vannene ikke hører til deres felles fiskekort.
 
Har prøvd å kontakte Litlos/Mogen for et svar. Venter på tilbakemelding.
 
Edit:
 
Svar fra Litlos turisthytte:
 

Hei!

 

Ja det er riktig at vatna i mellom tilhører familien til Folke Hermansen, via selskapet I/S Laagefjeld. 

Alle vatna her er jo då private, og det blir leigd ut både jakt og fiske. Det har tidligare ikkje vert mulig for andre enn leigetakarane å fiska her. Detta kan ha forandra seg uten eg veit det, men det er sikkert mulig å finna ut av ved å kontakta Laagefjeld!

 

God tur!

Hilsen Litlos turisthytte

 

 

Ser da ut som at vi får følge Fiskeguidens anbefaling:

 

 Oppsynsmann Halvor Nordjordet sier imidlertid til Fiskeguiden i dag at han aldri har jaget sportsfiskere med fiskestang fra Folke Hermansens nye fritidsparadis. Holder man seg bare unna garna til de som leier hytte med garnfiske her, skulle det heller ikke være noen grunn for noen til å jage stangfiskere, sier han. Og i Aftenposten i dag understreker Kåre Valebrokk at farende folk alltid har kunnet fiske med stang til egen gryte uten å spørre om lov, og at allemannsretten her gjelder uansett. Siden han har leid hytte med jakte og fiske her i mange år, stoler vi på det.

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.