Gå til innhold
  • Bli medlem

- Lett skallbukse til sommerbruk (erfaring med dri3?)


aker

Anbefalte innlegg

Heia.

Etter at min gamle (og trofaste) Norrøna Nansen Packlite-bukse har begynt å rakne er jeg på utkikk etter en ny og lett skallbukse til bruk sommerstid på gråværsdager. Den vil bli brukt på lange teltturer i fjellet med innslag av toppturer.

Kravene mine er som følger:

- Vanntetthet

- Ventilasjonsglidelås (viktig at den kan ventilere lårene)

- Vekt (helst < 500 g)

- Slitestyrke

- Helst mulighet for både bukseseler og belte

Hva pris angår er jeg vilig til å betale for kvalitet (men det er alltid fint å gjøre et godt kjøp). Dessuten er det flott om de er tilgjengelige på Østlandet eller aller helst i Trondheim (vil prøve de, samt kjøpe de i Norge).

Slitestyrken til de gamle Nansen-buksene mine har imponert meg (kan ikke si jeg har vært spesielt forsiktig med de), og jeg kunne godt tenke meg noe i samme kvalitet.

Jeg har sett meg ut noen bukser:

- Norrøna Falketind dri3

Denne frister mye. Liker at den veier lite og synes ventilasjonsmulighetene er bra. Om Dri3 holder meg tør kan det være et veldig interessant alternativ til Proshell.

- Norrøna Falketind GT Proshell

I øvre prissjikte, pluss for Proshell ellers samme som over. Holder lommen seg tørr?

- Arc'teryx Alpha LT

Ok vekt. Pluss for Proshell, men jeg er ikke helt overbevist over ventilasjonsglidelåsen. Ser for meg at knappen i toppen løsner raskt?

Minus for kun bukseseler og pris.

- Bergans Super Lett Pants LongZip

Lette og rimelige, men jeg har ikke spesielt gode erfaringer med Dermizax (riktignok en jakke fra 2003).

Noen av dere som har erfaringer med eller meninger om noen av buksene? Kanskje andre gode forslag?

Setter stor pris på alle innspill!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia,

take for tips. Har lest igjennom den tråden, men fant ingen av buksene jeg vurderer omtalt der.

Flere interessante bukser blir omtalt:

- Arc'teryx Beta LT => Lett, med god ventilasjon. Minus for pris og ingen bukseselemulighet (gjelder også de under).

- Haglöfs LIM => En bukse som absolutt kunne vært aktuell, men beskrivelsen din av buksa stemmer ikke helt overens med Sportslageret sin - der står det at det kun er glidelås mellom ankel og kne. Du har kanskje en eldre modell?

- Berghaus Packlite => En aktuell modell - men får man tak i denne i Norge? Paclite Helium => mindre slitesterk?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd noen bukser (Bergans og Norrøna), og har i de siste årene brukt Norrøna Dovre bukse. Jeg bruker Dovre buksa hele året, og har ikke problemer med det. (Det eneste er at jeg bruker langt under også om sommeren i vedvarende regn, men det bruker muligens du også i dag under packlite buksa?)

Den er slitesterk, men noe tyngre enn dine forslag. Prisen er muligens også noe høyere...

Litt flåsete sagt: Hvorfor ikke gå for det beste med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Haglöfs LIM => En bukse som absolutt kunne vært aktuell, men beskrivelsen din av buksa stemmer ikke helt overens med Sportslageret sin - der står det at det kun er glidelås mellom ankel og kne. Du har kanskje en eldre modell?

- Berghaus Packlite => En aktuell modell - men får man tak i denne i Norge? Paclite Helium => mindre slitesterk?

Hallo...

Du har jammen rett i at beskrivelsen er ulik. Min bukse er et par år ja, men skal den buksen være noe å anbefale så må det jo være glidelås hele veien. Jeg har sendt en mail til Haglöfs for å spørre, for om de har endret dette så er ikke buksa så mye å anbefale. Hele vitsen med en slik bukse er jo kjapp på/av....

Ser de har lansert ny bukse "Bara" som har disse egenskapene (også hos sportslageret), men det er ikke i packlite men proof som er deres "eget" stoff.

Jeg har aldri prøvd plagg med slik membran, men hører andre sier det er like bra.

Berghaus-buksa er få kjøpt i norge, gressvigkjedene Intersport og Gsport har de, til doble prisen av hva det koster å kjøpe den fra England med toll, mva+++ inkl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flåsete sagt: Hvorfor ikke gå for det beste med en gang?

Du kan jo få mitt synspunkt også.

Jeg går så ofte jeg kan med shorts, eller ei lett og ikke minst luftig turbukse.

Packliten skal derfor ta minst mulig plass, veie tilsvarende lite, og være enkel å ta på.

Jeg går kun i plastikk når jeg må, og med tanke på luft så puster packlite bedre enn de grøvre texene.

Men mange liker å gå i buksa du bruker også og ser fordelene med det.

Damen går gjerne i packliten med ull under når været er vekslende feks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Berghaus Packlite => En aktuell modell - men får man tak i denne i Norge?

Det ser ut til at Intersport har hatt til 1499 kr, men er utsolgt (i alle fall i nettbutikken, kan hende enkelte fysiske butikkar fortsatt har).

Derimot bestilte eg på nettet (https://www.simplyhi...RegularLeg.aspx), fekk buksa i går.

Inkl. mva og toll skulle buksa ha kosta i underkant av 900 kr, derimot har Posten sikkert ikkje sjekka verdien godt nok, dei forlanga null og niks, slik at eg betalte alt i alt mindre enn 600 kr :)

For å finne korrekt størrelse reiste eg til den lokale Intersport-butikken og prøvde ei anna Berghaus gore-texbukse. Antok at størrelsane var ganske like sjøl om det var ein anna modell, og det stemte bra. Buksa veg 220 g (str.L), inkludert kompresjonstrekk (ca. 10 g), så vekta er overkommeleg. Buksa har ikkje muligheit for belte, "universale" bukseselar kan sjølsagt brukast. Ang. slitestyrke er dette Paclite, så stoffet er sjølsagt ikkje veldig tjukt og solid om du har tenkt å krabbe på skarpe steinar e.l. Her er forresten eit bilde av buksa i relativt god oppløysing, om du vil sjå litt meir deltajar: http://www.springfield-camping.co.uk/img/Brands/Berghaus/Products/Paclite%20Pant/Black%20d%20h.png

Skal prøve buksa i helga, får håpe det blir ein god regnskur :-P . Skal komme med tilbakemelding når den har fått dusja seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Haglöfs LIM => En bukse som absolutt kunne vært aktuell, men beskrivelsen din av buksa stemmer ikke helt overens med Sportslageret sin - der står det at det kun er glidelås mellom ankel og kne. Du har kanskje en eldre modell?

Jeg har nettopp fått beklagelser fra Haglöfs pr mail om at informasjonen om buksa er feil, noe de skal rette opp hvertfall på egne sider.

Altså er info jeg har lagt ut korrekt ang utseende, glidelåslengde osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd noen bukser (Bergans og Norrøna), og har i de siste årene brukt Norrøna Dovre bukse.

Den er slitesterk, men noe tyngre enn dine forslag. Prisen er muligens også noe høyere...

Jeg kan like denne. Prismessig ligger den likt med Falketind Proshell, så den priser seg ikke helt ut. Om jeg finner den i en butikk i Trondheim skal jeg prøve den.

- Hvor lang er ventilasjonsglidelåsen? Klarer ikke å finne noe bilde på nett som viser den..

Som Eirik78 nevner så er det litt synd at den ikke har glidelås hele veien.

Buksa veg 220 g (str.L), inkludert kompresjonstrekk (ca. 10 g), så vekta er overkommeleg. Buksa har ikkje muligheit for belte, "universale" bukseselar kan sjølsagt brukast. Ang. slitestyrke er dette Paclite, så stoffet er sjølsagt ikkje veldig tjukt og solid om du har tenkt å krabbe på skarpe steinar e.l. Her er forresten eit bilde av buksa i relativt god oppløysing, om du vil sjå litt meir deltajar: http://www.springfie...t/Black d h.png

Skal prøve buksa i helga, får håpe det blir ein god regnskur :-P . Skal komme med tilbakemelding når den har fått dusja seg.

Ble det regn? Jeg liker veldig godt det helt enkle designet av denne buksa. Jeg vet ikke helt om den er akkurat det jeg er på utkikk etter, men jeg skal så absolutt ha den i bakhodet - flott pris! Takk for tips!

Jeg har nettopp fått beklagelser fra Haglöfs pr mail om at informasjonen om buksa er feil, noe de skal rette opp hvertfall på egne sider.

Altså er info jeg har lagt ut korrekt ang utseende, glidelåslengde osv :)

Bra, da er det avklart. Takk for at du sjekket!

Jeg hadde blitt veldig glad om noen har noen erfaringer å dele om buksene jeg har nevnt øverst i tråden, spesielt:

- Bergans Super Lett Pants LongZip

- Norrøna Falketind dri3

- Norrøna Falketind Proshell

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det regn? Jeg liker veldig godt det helt enkle designet av denne buksa. Jeg vet ikke helt om den er akkurat det jeg er på utkikk etter, men jeg skal så absolutt ha den i bakhodet - flott pris! Takk for tips!

Dessverre/heldigvis kom regnet 5 minutt etter at eg var tilbake i bilen, så eg har ikkje fått prøvd. Men ifølge yr.no skal det nok bli moglegheit i løpet av veka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Sportslager har tilbud på paclite-bukse frå Mountain Equipment... http://www.oslosport...=0&selected=231

Takk for tips.

Fikk prøvd Norrøna Dovre i dag. Svært robust og gode løsninger. For min del ble den litt i største laget - da passer nok Falketind bedre (smalere i beina).

Etter å ha snakket med en kar på Skandinavisk Høyfjellsutstyr fikk jeg litt tillit til dri3. Han hadde prøvd endel dri3-plagg og var veldig fornøyd. Så slik det er nå vurderer jeg sterkt å kjøpe Norrøna Falketind dri3-buksa.

Jeg er litt skeptisk til glidelåsene over lommene - potensielt sted for vanninntregning i skikkelig regnvær?

Noen som har erfaring med lignende glidelåser over lommer?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det regn? Jeg liker veldig godt det helt enkle designet av denne buksa. Jeg vet ikke helt om den er akkurat det jeg er på utkikk etter, men jeg skal så absolutt ha den i bakhodet - flott pris! Takk for tips!

- LM

Har fått prøvd den i skikkeleg høljeregn no. Den var tett, vatnet prella av, ein anna stor fordel er at den tørkar svært fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt Norrøna Falketind dri3 i ca et år nå og kan anbefale denne. Har brukt buksa til skogs og til fjells, både sommer og vinter, og har ikke blitt våt enda. Den fikk sist testet seg rundt trekanten i Trollheimen i påska, jeg var i utgangspunktet litt bekymret for at den kanskje var litt tynn for en slik tur, men det viste seg å takle forholdene utmerket. Glad jeg ikke valgte ei bukse med tyngre stoff i ettertid!

Ventilasjonen over lårene har fungert meget bra, jeg går stort sett alltid med disse på "gløtt" så lenge det ikke regner for mye. Har ikke merket noen lekkasjer rundt glidelåsene, liker lommen litt nede på låret, siden den er lett tilgjengelig selv med ryggsekk og hoftebelte.

Er forøvrig også meget fornøyd med vindvotter i dri3...

Lykke til!

--

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei.

 

Etter å ha brukt Norrøna Falketind Dri3 i nesten ett år er jeg veldig skuffet. Enden på visa er at jeg er tilbake der jeg var for et år siden - på jakt etter ny bukse.

 

Norrøna Falketind dri3 - er i utgangspunktet en svært god modell; lett, smal i beina, med gode luftemuligheter og mulighet for bukseseler. Buksen har blitt brukt i tilsammen godt over 3 uker. Dessverre har den ikke holdt regnet ute. Allerede på første tur ble jeg våt (da hadde jeg for sikkerhetsskyld impregnert den) og siden har den ikke holdt tett i regnvær, selv om den har vært skånsomt vasket og impregnert flere ganger. Det virker som det er selve membranen som ikke holder mål, dessverre. Glidelåsene på sidene hadde jeg lite problemer med (lekkasje inn 2-3 ganger), men lommen på låret var fuktig mange ganger. Kan ikke anbefale den.

 

Jeg har hatt Norrøna Falketind dri3 i ca et år nå og kan anbefale denne. Glad jeg ikke valgte ei bukse med tyngre stoff i ettertid!
Er forøvrig også meget fornøyd med vindvotter i dri3...

Lykke til!

--
Jonas

 

Jonas: Bra du var fornøyd med dri3 :-P . Har du endret mening det siste året eller er du fortsatt like fornøyd?

 

 

Krav til ny bukse:

- Vanntetthet! Det er skallbukse jeg er ute etter, dri3 er nå utelukket.
- Ventilasjonsglidelås (viktig at den kan ventilere lårene), som helst går helt ned.
- Vekt (helst < 500 g)
- Slitestyrke
- Helst mulighet for både bukseseler og belte
 
Har ramset opp en del mulige kandidater:
Pluss: Robust og sikker proshell - er tørr! Mulighet for bukseseler og belte, god ventilasjonsglidelås.
Minus: Glidelåser over lommen på låret, vekt (481 gr).
Pluss: Lett (290 gr), god ventilasjonsglidelås, Gore-tex packlite (lav vekt)
Minus: Ingen bukseseler, Gore-tex Packlite (mindre slitesterk?)
Pluss: Gore-tex Active (lett, 255 gr), god ventilasjon
Minus: Ingen bukseseler eller belte
Pluss: Gore-tex Packlite (lett, 185 gr), god ventilasjon
Minus: Ingen bukseseler eller belte, Gore-tex Packlite (mindre slitesterk?)
Pluss: God ventilasjon, mulighet for belte og bukseseler
Minus: jeg har ikke spesielt gode erfaringer med Dermizax (riktignok en jakke fra 2003).
Pluss: God ventilasjon, mulighet for belte og bukseseler
Minus: vekt (540 gr), Dermizax som sagt..
Pluss: Klättermusen (er veldig fornøyd med produktene jeg allerede har), god ventilasjon, beskyttelse over glidelås i siden
Minus: Vekt (510 gr), "hempene" på siden bråker når en går?
Har ikke noen erfaring med membranen - 3L Cutan - holder den vannet ute?
 
 
Noen som har erfaring med noen av de overnevnte buksene? Spesielt er jeg nysgjerrig på buksene fra Bergans og Klättermusen.
 
Noen andre bukser jeg burde ta med i vurderinga?
 
Setter stor pris på alle innspill!  :-P
 
- LM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Norrøna Falketind gore-tex i et og et halvt år nå, og er godt fornøyd. Har tilgode å bli våt, selv på kanotur i pøsregn! Litt fukt blir det selvfølgelig. Skal jeg trekke fram noe negativt så er det at den ikke er av de mest solide. Blitt en del hull helt nederst ved føttene, så skitur/telemark uten gamasjer er utelukket hvis du skal ha Falketind.

 

Men jeg er overrasket over at det gikk igjennom på Dri3buksa du har! Reklamasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Några allmänna tips:

Det finns en 3-lagers Gore TEX-typ som många tillverkare använder och som har mycket dålig hjållbarhet. Den känns igen på brun färg på innetyget, som dessutom är ganska strävt. Haglöfs, Norrøna, arcteryx och många andra använder detta och det fungerar lika dåligt överallt.

 

När det gäller falketind så har jag ett par. Det ser ut som att man förbättrat modellen lite men problemen med att dragkjedjorna inte går hela vägen upp verkar finnas kvar.

 

Se under alla omständigheter till att dragkjedjorna i sidan går HELA vägen upp, och gärna går att öppna helt.

 

Jag har falketind och haglöfs LIM och av dom föredrar jag Haglöfs 7 dagar i veckan. Men köper inte några nya så länge man inte skärper sig med materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for mange svar!  :-P

 

Du er sikker på at du blir våt igjennom og at det ikke er at du svetter innenfra? Membranklær er ganske tette, og under aktivitet kan det føles ut som du blir våt, men at det i realiteten er at du svetter. 

 

Helt sikker på det ja. Har gått en del med grå ullsuper under og den har blitt helt bløt enkelte steder uten at jeg har svettet mye. Har en god del erfaring med skallplagg, og som du sier blir en fort varm og svetter i de, men dette var altså noe helt annet ;)

 

Norrøna Recon?

 

Den har jeg ikke prøvd, men har såvidt sett den. Er den ikke veldig lik Norrøna Dovre i snittet? Liker vanntette glidelåser, bare synd de ikke har det på lommene i tillegg. Minus for vekt ( 560 gr)

 

Har hatt Norrøna Falketind gore-tex i et og et halvt år nå, og er godt fornøyd. Har tilgode å bli våt, selv på kanotur i pøsregn! Litt fukt blir det selvfølgelig. Skal jeg trekke fram noe negativt så er det at den ikke er av de mest solide. Blitt en del hull helt nederst ved føttene, så skitur/telemark uten gamasjer er utelukket hvis du skal ha Falketind.

Men jeg er overrasket over at det gikk igjennom på Dri3buksa du har! Reklamasjon?

 

Godt å høre at Falketind Proshell holder deg tørr, men jeg hadde håpet at den skulle være mer slitesterk enn innlegget ditt gir inntrykk av.. Det var synd! Men har en dedikert vinter-skallbukse som tåler en del, så veldig tøff bruk blir det nok ikke.

 

Vvolsen og Larsdx:

Ja, det er så absolutt en reklamasjonssak. Har levert den inn til Norrøna og enter på at reparatøren skal komme tilbake fra ferie og få tatt en titt på den.

 

Några allmänna tips:

Det finns en 3-lagers Gore TEX-typ som många tillverkare använder och som har mycket dålig hjållbarhet. Den känns igen på brun färg på innetyget, som dessutom är ganska strävt. Haglöfs, Norrøna, arcteryx och många andra använder detta och det fungerar lika dåligt överallt.

När det gäller falketind så har jag ett par. Det ser ut som att man förbättrat modellen lite men problemen med att dragkjedjorna inte går hela vägen upp verkar finnas kvar.

Se under alla omständigheter till att dragkjedjorna i sidan går HELA vägen upp, och gärna går att öppna helt.

Jag har falketind och haglöfs LIM och av dom föredrar jag Haglöfs 7 dagar i veckan. Men köper inte några nya så länge man inte skärper sig med materialet.

 

Jaha, hvilken Gore-Tex type er dette? Active eller packlite? Har du opplevd det samme med proshell? Mine klær i proshell har vært robuste og vanntette (med unntak av en Arcteryx Alpha LT).

For min del gjør ikke glidelåser som ikke går høyere opp enn til låret noe, så det er ikke et minus for meg ;)

 

 

Setter stor pris på innspill!  :-P  Spesielt om Klättermusen sin membran og Bergansbuksene.

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, hvilken Gore-Tex type er dette? Active eller packlite? Har du opplevd det samme med proshell? Mine klær i proshell har vært robuste og vanntette (med unntak av en Arcteryx Alpha LT).

For min del gjør ikke glidelåser som ikke går høyere opp enn til låret noe, så det er ikke et minus for meg ;)

Packlite står det på mina Falketind. Men samma innetyg användes i alla fall förr alltså både i Haglöfs LIM och en Arcteryx jacka jag har, så det är inte alls specefikt för Falketid. I dessa hittar jag dock inte mer information än det är "100% polyester".

 

Alltså, se efter i butik. Känns innertyge strävt, nästan lite gummi-aktigt, så är det den som jag har i mina grejjor och som alltså håller dåligt.

 

Mycket möjligt att man bytt innetyg på dagens modeller men det är inte säkert. Det är heller inte säkert att det man bytt till är bättre.

Innetyget skall kännas glatt och gärna lite hårt. Då är chansen att det håller mot slitage bättre. Även att välja en lite tyngre produkt kan vara bra. Min klättermusenjacka är inte i Gore-TEX utan ett annat material. Inte superlätt, men känns väldigt pålitlig till skilnad från dom allra lättaste Gore-TEX tygen.

 

Jag kan nämna också att jag har en 20 år gamla Tierra-jacka i 2 lagers Gore TEX som fortfarnade är i bruk och som använts mycket. Det enda som gått sänder på den är ett glidelås, tyget är i mycket gott skick. Men den väger äkert 900 gram eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.