Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski - lengde


Gjest Lisa86

Anbefalte innlegg

Gjest Lisa86

Hehe, litt feil årstid for dette kanskje, men jeg spør likevel :)

Hvor mye lengre enn meg selv skal fjellskiene være? Jeg er 167 cm høy. Det blir vel da altfor langt med 195 cm? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får komme med et mye brukt svar: Skiene driter langt i hvor høy du er :)

Det er tyngden din som presser ned spennet og det er derfor denne (sammen med teknikken din) som avgjør hvor lang skien bør være og hvilket spenn den bør ha.

Edit: 195 cm er nok alt for langt ja, med mindre du, unnskyld meg, er smellfeit... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
Får komme med et mye brukt svar: Skiene driter langt i hvor høy du er :evil:

Det er tyngden din som presser ned spennet og det er derfor denne (sammen med teknikken din) som avgjør hvor lang skien bør være og hvilket spenn den bør ha.

Edit: 195 cm er nok alt for langt ja, med mindre du, unnskyld meg, er smellfeit... :)

Hehe, okei :) Er vel helt "normal" vil jeg tro :D Men har hørt noe sånnt som at jo lenger ski, jo mindre kontroll...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har hørt noe sånnt som at jo lenger ski, jo mindre kontroll...?

Så lenge du skal rett fram, har du nok betre kontroll med lange ski, men stutte ski er lettare å svinge. Men som Nansen skal ha uttala, på fjelltur må ein kunne planlegge så langt fram, at ein ikkje treng svinge brått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
[...]Men som Nansen skal ha uttala, på fjelltur må ein kunne planlegge så langt fram, at ein ikkje treng svinge brått:)

Jeg liker Nansen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Nansen! :wink:

Hehe, og det gikk over hundre år før nordmenn visste bedre..............

Jammen er vi tragisk trege gitt :)

Tidligere (70/80 tallet) var regelen strekk armene, knekk i håndleddet > skilengde.

Mao, jeg er 186, skia rakk ca 215cm i håndleddet = katastrofal skilengde!!!

Nå benytter jeg 190, perfekt! Men desverre etter ca 15 par ski......

Egen lengde +/- noen få cm er en grei regel for den jevne, såfremt du ikke er bælfeit som cerberus påpeker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86

Hehe, og det gikk over hundre år før nordmenn visste bedre..............

Jammen er vi tragisk trege gitt :)

Tidligere (70/80 tallet) var regelen strekk armene, knekk i håndleddet > skilengde.

Mao, jeg er 186, skia rakk ca 215cm i håndleddet = katastrofal skilengde!!!

Nå benytter jeg 190, perfekt! Men desverre etter ca 15 par ski......

Egen lengde +/- noen få cm er en grei regel for den jevne, såfremt du ikke er bælfeit som cerberus påpeker :P

Haha, hva er greia med at alle skal påpeke vekten min for tiden da? :P:wink:

Da har jeg lært at jeg ikke bør kjøpe brukte ski... Greiere å kjøpe noen som er tilpasset meg, kanskje :wink:

Jeg liker fortsatt Nansen, han er en mann jeg kunne gått på ski med, ingen brå svinger, og ingen nedoverbakker, hehe. Akkurat sånn vi liker det :wink: = Altså ingen tryninger :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt forskjell både på spenn og bredde på f.eks. Nansen og Amundsen skien (selv om spenn kanskje ikke er det aller viktigste på en fjellski). Dette kan jo også få litt betydning for valg av skilengde. Det er jo også slik at man fort har bedre kontroll med en litt kortere ski, men dårligere bæreevne på snøen. Har selv Amundsen ski som er 15cm høyere en meg selv (193cm, 95kg). Hadde jeg valgt Nansen skien ville jeg nok hatt noe kortere ski ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.